Om tingshuset

Byggt som tingshus för  Simtuna härad

Få byggnader i Fjärdhundra bygden väcker en sådan berättigad uppmärksamhet som den gamla tingshuset i Karleby väl synligt intill riksväg 70 ca. en kilometer väster om Simtuna kyrka. Det lilla vackra huset byggt i karolinskt stil med ett graciös litet klocktorn ridande över takåsen utgör på långt ett anslående blickfång.

Bestod av socknarna Simtuna, Frösthult, Altuna Tärna, Norrby, Västerlövsta och Enåker

Man vet att tingen i äldre tid hölls under bar himmel för att mot slutet av 1400-talet förläggas till sockenstugor eller annan gemensam byggnad. Att så var fallet även i Simtuna härad torde man på goda grunder och med stöd av domboksanteckningar kunna anta, eftersom det är antecknat att tingsplatsen här fram till år 1687 var Simtuna sockenstuga vid Simtuna kyrka. Ett tingshus byggdes på 1680-talet och stod färdigt att tagas i bruk vid vintertinget i januari 1688.

År 1734 tillkom en lag som bland annat reglerade ”huru allmänna hus skola byggas.”Förutom vissa ändringar i byggnadens rumsindelning härrör sannolikt också de båda förvaringsutrymmen, varav en arrestlokal, i husets källarvåning. Under dessa år fick tingshuset i Karleby den yttre prägel av kärv karolinsk stil med valmat yttertak som möter dagens besökare. Byggnaden kom att tjäna sitt ändamål som tingshus i tvåhundra år. Rättegångarna förlades 1888 till tingshuset i Heby tingsställe för Östra Västmanlands Domsaga

I juli 1892 inropades byggnaden på auktion för 5.505 kronor av Simtuna socken. Karleby tingshus övergick därmed i socknens ägo och användes som småskola och lärarbostad fram till 1956. Efter en genomgripande men ändå varsam ombyggnad kunde Karleby tingshus 28 maj 1965 återinvigas av dåvarande i Västmanlands län Gustaf Cedervall.

Karleby tingshus utgör idag en samlingspunkt för Fjärdhundrabygden. Enköpings kommun står sedan årsskiftet 1970-71 som ägare av fastigheten, men viss del av byggnadens skötsel och drift åvilar genom ett avtal Simtuna hembygdsförening. Föreningen avhåller sammankomster och genomför arrangemang av skiftande kulturell art t.ex konstutställningar, musikaliska program och föredrag. Härutöver svarar hembygdsföreningen för uthyrning av lokalerna även till utomstående för privata fester och dyl.

En liten notis om den gamla tornklockan, som även idag kan ringa samman till möte. Ingen vet hur och när den har hamnat i tornet. Den har på klockhalsen inskriptionen Herman Wrangel Skokloster och bär årtalet 1632.

Över ingången till Karleby tingshus står en kort latinsk devis: Vilket betyder

Ord som alltjämt har sin giltighet!

De två sista häradshövdingarna, far och son Sven och Knut Björkenstam, innehade ämbetet i jämt ett hundra år. En tavla föreställande dessa förvaras i tingshuset.

Vilar det gamla tingshuset, rikt på minnen och traditioner, vid sidan om den brusande trafiken på riksvägen strax intill. Det är inte lätt för dagen jäktande bilister att engagera sig i de gamla minnesmärkena längs vägarna. Men när man närmar sig Karleby tinghus, vare sig man kommer från norr till söder på riksväg 70, är det faktiskt mödan värt att sakta ner farten och stanna till för en paus.

För kaféverksamhet söndagar 11.00-16.00

Fanns delar av arresten, där bondhustrun Elg-Kajsa en tid satt i fängsligt förvar, sedan hon giftmördat delar av sin familj. Hon dömdes 1839 för sin gärning till hals huggning och domen verkställdes i juni 1839 på häradets avrättningsplats, som låg på Bärby skog efter vägen mot Sala, en halvmil från Karleby tingshus.

Bokningar av Karleby tingshus för föreningsmöten, fester och dyl. kan göras på telnr: 0171-91753  eller 070-9146425.

Simtuna Hembygdsförening

Skapad av: (2013-07-10 11:31:49) Kontakta föreningen