Siljansnäsbor i närbild

Siljansnäsbor i Närbild” är filmer, gjorda av Olle Högvall, som berättar om några som bidrar till att göra Siljansnäs till en trivsam och stimulerande ort att bo och verka i. Nya filmer läggs upp efterhand, så besök gärna sidan lite då och då ..

Filmer, se här

1. SILJANSNÄSBOR I NÄRBILD, NYSTINGARNA, May Lindholm
  2. SILJANSNÄSBOR I NÄRBILD, Sven-Ingvar
  3. SILJANSNÄSBOR I NÄRBILD, Kerstin Backhans, KÄLLAN
  4. SILJANSNÄSBOR I NÄRBILD, Uno Lundback
  5. SILJANSNÄSBOR I NÄRBILD, Lokala Konstnärer
  6. SILJANSNÄSBOR I NÄRBILD, Johan o Julia
  7. SILJANSNÄSBOR I NÄRBILD, Kungs Levi Nilsson
  8. SILJANSNÄSBOR I NÄRBILD, Conny Lundholm
  9. SILJANSNÄSBOR I NÄRBILD, Geetha Skarner
  10. SILJANSNÄSBOR I NÄRBILD, Lars-Erik Borg
  11. SILJANSNÄSBOR I NÄRBILD, Alm Nils Ersson
  12. SILJANSNÄSBOR I NÄRBILD, Bengt Olander
  13. SILJANSNÄSBOR I NÄRBILD, Maggan och Mattias
  14. SILJANSNÄSBOR I NÄRBILD, Holdings
  15. SILJANSNÄSBOR I NÄRBILD, Alm Åke
  16. SILJANSNÄSBOR I NÄRBILD, Kirsi Manni
  17. SILJANSNÄSBOR I NÄRBILD, Ralph Judell
  18. SILJANSNÄSBOR I NÄRBILD, Stig Sjöns

Filmerna spelades huvudsakligen in under vintern/våren 2019. De som porträtterats är i sina vardagliga miljöer. Vi får träffa Alm Åke hemma på Klippan, i snickarverkstaden och under en av sina många turer där han delar ut räksmörgåsar. Systrarna Holding i sin verkstad i Bankhuset. Kerstin Backhans på loppisen i Källan. Uno Lundback på Björkberget där han var med och drev alla 4 anläggningarna några år. Geetha Skarner kom hit till Siljansnäs för 40 år sedan från Kerala i Indien. Hon gifte sig med Almo-sonen Göran Skarner på Per Nilsgården. De tillbringar numera halva året i Indien och halva året i Almo.

Musiken är en viktig del i kulturutbudet på Siljansnäs. Två fiolspelmän finns med bland filmerna. Kungs Levi i Tasbäck, som vi bland annat får följa med till Långsåsen där Levi varje höst tillbringar en vecka under älgjakten. Sist men inte minst, Alm Nisse. Efter 30 år med Kungliga Hovkapellet och Stockholmsoperan återvände han till hembyn Björken. Musiken är fortfarande viktig i Nisses vardag och Kulturbanken är ett av Nisses många engagemang i dag.

Det är många fler siljansnäsbor som borde få möjlighet att berätta om sina liv och gärningar. Kanske kommer det fler filmer.

Stort Tack till er alla som ställt upp och gjort filmerna till viktiga dokument i Siljansnäs historia.
Anders Hellström har filmat och redigerat allt material. Olle Högvall har gjort resten.

Ta en titt på ett smakprov som finns här på hemsidan nedan. Klicka på bilden och följ anvisningarna.

Siljansnäs 2019
Olle Högvall

Följande filmer är klara och har visats i Sockenstugan den 17/10 2020.

Filmerna finns att köpa och kan beställas från Olle Högvall. Antingen via e-post eller vanlig post.
Swish kan också användas, Olles tel.nr: 070-6229299.
Ett konvolut med alla nio filmer kostar 250:- Kanske kommer filmerna även att säljas direkt på olika ställen.

MEDVERKANDE:

ÅKE ALM - är designer- och möbelsnickare. Han har varit Hembygdsföreningens ordförande i 17 år. Åke har på senare tid blivit mest känd för sina räksmörgåsar som han delar ut.

JESSIKA OCH SABINA HOLDING - Systrarna Holding driver Västibyns Möbeltapetseri. Utöver rent möbeltapetseri är det sömnad i olika former som gäller och inte minst scenkläder till olika dans-och teaterföreställningar.

CONNY LUNDHOLM - är kanske mest känd som en av medlemmarna i popgruppen Horanges. Han bor i Forsens fäbodar, har inget rinnande vatten eller el men trivs, efter 25 år, fortfarande väldigt bra i skogen mellan Israelssjön och Kollsjön.

KUNGS LEVI NILSSON - en av flera mycket skickliga fiolspelmän på Siljansnäs. Levi är till yrket lärare men musiken har fått mycket tid. Långsåsens fäbodar har en speciell plats i Levis hjärta.

JOHAN OLSSON OCH JULIA SNICKAS - driver numera Svisthola gård i Alvik. De har kor, får, ankor och skogsbruk. Det gör de på "fritiden". Till vardags kör Johan skogsmaskin och Julia klipper får och jobbar på Leksandsbröd. De är yngst i den här filmförsamlingen.

ALM NILS ERSSON - och fiolen fann varandra i början av 1950-talet. Det har blivit otaliga spelningar i många olika sammanhang sedan dess. Bland annat 30 år i Kungliga Hovkapellet på Stockholmsoperan. I dag är det Kulturbanken som upptar mycket av Nisses tid.

KERSTIN BACKHANS - är en av de som drog igång "Källan", Loppmarknaden i Missionshuset. Kerstin har arbetat på bank i Stockholm, Göteborg och Leksand innan hon blev pensionär.

UNO LUNDBACK - är en innovatör. Han är en av de som lyckadessamla verksamheterna på Björkberget under samma tak. Buffils Annas, Naturum, Stugbyn och Hotellet. Uno är också musiker, i olika former. Medlem i Rockadurerna, sångare i ungdoms- och kyrkokören och naturligtvis fiolspelman, han också. Han är född i Älvdalen men hamnade ganska snart i Tasbäck.

GEETHA EDAMARUKU SKARNER - kommer från Kerala i södra Indien. Hon träffade Göran Skarner och hamnade på Pilgården i Almo. Det är 40 år sedan. Geetha är journalist och har arbetat runt om i världen. Hon har intervjuat 17 olika stats- och regeringschefer. Men i dag är det huvudsakligen gamla saker, som Geetha hittar på olika loppisar, som gäller.

Siljansnäs Hembygdsförening

Skapad av: Stig Jakobsson (2020-03-06 11:33:32) Kontakta föreningen