Lördag 17/10 2021 samlades en mindre skara filmintresserade i Sockenstugan. Hembygdsföreningen stod för programmet och Olle Högvall visade filmer om ”Siljansnäsbor i närbild.” Han började med en ny film om Conny Lundholm, fd basist i Horanges och ende åretruntboende på Forsens fäbod. Conny berättade om sitt liv och om sina tavlor.

Image

Sen fick vi se ytterligare en ny film om två yngre jordbrukare i Alvik, Johan Olsson 25 år och hans sambo Julia Snickås, 22 år. De berättade om sitt liv och om sina planer för framtiden. Programmet avslutades med en film där Bibi Nilson berättade om Buffils Anna och om hur det var att arbeta tillsammans med henne. Efter applådtacket hördes en spontan kommentar: ”Jag vill se alla gamla filmer!”.

Filmerna finns att köpa och kan beställas från Olle Högvall. Antingen via e-post eller vanlig post.Swish kan också användas, Olles tel.nr: 070-6229299.Ett konvolut med alla nio filmer kostar 250:- Kanske kommer filmerna även att säljas direkt på olika ställen.  För mer information, se här.

Men gästen var ändå inte riktigt nöjd. ”Jag vill se alla filmerna här på en större duk”” Då sa Olle att det kan bli ytterligare en filmkväll i Sockenstugan till våren då coronapandemin förhoppningsvis är över. Så ni som missade programmet i Sockenstugan lördag 17/10 kan hålla utkik. Det kan bli fler tillfällen att se Olles filmer om Siljansnäsbor i Sockenstugan.

Per Måhl

Siljansnäs Hembygdsförening