Kulturarvet som besöksmål är namnet på Sveriges hembygdsförbunds satsning för en stärkt position i besöksnäringen. Syftet med satsningen är att fler ska få tillgång till kulturarvet och samtidigt skapa förutsättningar för ökat engagemang och stärkt ekonomi inom hembygdsrörelsen.
För att locka den här gruppen besökare och möta den efterfrågan som finns behövs kunskap. Man behöver känna till vad människor i dag letar efter när de planerar en resa. Det behövs också kunskap om de nätverk och kanaler som människor använder när söker efter upplevelser.
I Sverige finns runt 1400 hembygdsgårdar och våra medlemsföreningar förvaltar hela 11 000 byggnader. Genom att locka fler ur gruppen turister och tillresta besökare ökar de ekonomiska förutsättningarna för att fortsätta att ta tillvara, använda och utveckla alla dessa kulturarvsskatter. Dessutom tror vi att det kan leda till att fler hittar vägar till engagemang i föreningarnas verksamhet.
» Om hembygdsrörelsen
Tips till föreningar
Här finns inspiration och tips för de medlemsföreningar som vill utveckla sin verksamhet och sina aktiviteter.
» Tips till föreningen
Kontakt
Har du frågor om satsningen, kontakta Sveriges hembygdsförbund, [email protected]