Rennstad

Man synes vara oense om stavningen av detta hemmansnamn. Ortnamnskommissionen stavar Rennsta, i Värmlands Läns kalender 1924 stavar man Renstad och samma stavning har Värmlands läns adresskalender för 1894. Stavningen Rensta användes av Hammarin och andra. Det ursprungliga namnet är Rinnestaken. . Det skrives Rinnerstadh i jordeboken 1588.

Den förste kände ägaren är Elof i Rennsta, som är skriven för gården i längden för Älvsborgs lösen 1613. Eloff i Renstacken är fortfarande ägare 1629 och enligt boskapslängden detta år har han en häst, tre stutar, nio kor, två kvigor, en risbit, två getter, fem får och två svin. Han är en av socknens förmögnaste bönder. Till utsäde använder han en och en halv tunna, och på sin skogssved sår han årligen en halv fjärding. Eloff i Renstaken antecknas i jordeboken 1630 med en skatt på 2 daler 4 öre och 8 penningar. I jordeboken 1642 nämns också en annan ägare. Nils i Renstaken och enligt tiondelängden ger han 1/2 fjärding råg, 4 fjärding malt, 7 1/2 fjärding och en fot havre.

I Renstad föddes 1669 Anderus Jonsson, vilken efter hemmanet tog namnet Renström. Han blev komminister i Brunskog och stamfar för den kända släkten med samma namn.Komminister Renströms far hette Jon Elofsson, född i Skog, Brunskog. Genom gifte erhöll han egendomen "Där Framme".

Av gårdarna i hemmanet torde Tomta vara den ursprungliga. En utbrytning från denna är gården Där Öste. Mangårdbyggnaden på Tomta är från 1700-talets slut.

Uppgifterna ovan är hämtade ur "En bok om Boda" författad av Linus Brodin

Tilläggas bör om stavningen: Numera (2017) skrivs fastighetsbeteckningarna Rennstad. Så stavar också Vägverket (Svevia) skylten vid 61:an från Boda-hållet. Dock har Skog-hållet stavningen Renstad.

Boda Hembygdsförening

Skapad av: Boda Hembygdsförening (2014-06-22 14:45:42) Kontakta föreningen