Sommarkampanj


Nu när pandemirestriktionerna är borta och hembygdsföreningar runt om i Sverige öppnar upp, kan vi äntligen välkomna besökarna tillbaka! Det gör vi eftersom vi vill göra kulturarvet tillgängligt för fler människor, från både när och fjärran. Att restriktionerna tagits bort efter två år av pandemi gör det nu möjligt att åter mötas på hembygdsgårdar och andra besöksmål runt om i landet.


Och det finns många trender som talar till hembygdsrörelsens fördel just nu. Regeringens besöksnäringsstrategi betonar bland annat vikten av ett lokalt fokus. Många lyfter också fram trender som handlar om hållbarhet och att turista i sin närmiljö.

Ett normalt år tar hembygdsrörelsen emot runt 4,5 miljoner besökare. Nu satsar vi på besöksrekord för 2022! Sedan ett par tillbaka arbetar vi på att nå ut bättre i besöksnäringens kanaler. Satsningen går under benämningen Kulturarvet som besöksmål och sker i nära samarbete med aktörer inom besöksnäringen, bland annat Visit Sweden. Dessutom stöttar vi våra föreningar för att nå ut till fler.

- Vi tror att det finns en stor potential att nå ut till människor från både när och fjärran. Den rådande hemestertrenden gör att allt fler utforskar sin närmiljö i stället för att resa till Thailand. Här har vi en styrka genom att finnas i varje kommun över hela landet. Hembygdsrörelsen är aldrig långt bort, säger Jan Nordwall.

Image

» Hitta upplevelse

Image

» Hitta förening

Läs mer

ImageTips för dig som är medlem i en av våra medlemsföreningar

Sommarkampanjen är en del av ­Sveriges hembygdsförbunds satsning på en nystart efter pandemin. Satsningen görs med pengar från Kulturrådet.

Image

 
 

 

Skapad av: Olov Norin (2022-02-25 12:32:32) Kontakta föreningen
Ändrad av: Olov Norin (2022-06-21 14:28:33) Kontakta föreningen