Så vässar och presenterar föreningen sina erbjudanden och aktiviteter


Intresset för att ta del av det hembygdsrörelsens miljöer, gårdar, samlingar och kunskaper om det svenska kulturarvet är stort. Sveriges hembygdsförbund driver sedan 2020 en långsiktig satsning för att stärka hembygdsrörelsens attraktionskraft. Syftet är att locka fler besökare till våra miljöer, gårdar, verksamheter och arrangemang. Inom ramen för satsningen, som går under namnet ”Kulturarvet som besöksmål”, erbjuder vi ett antal webbinarier under våren.

De här webbinarierna handlar om att ge handfasta råd hur föreningen kan vässa sina aktiviteter och erbjudanden och presentera dem på ett lockande sätt. Vi erbjuder två webbinarier med olika teman, under vardera två tillfällen. Man kan välja att gå på båda eller bara på det som känns mest aktuellt.

Webbinarierna kommer att ge er nya kunskaper, konkreta verktyg och praktisk handledning. Ni får också tillfälle att utbyta erfarenheter med andra föreningar.

Det är en fördel om ni är flera från föreningen som deltar! På så sätt blir det lättare att komma fram till konkreta förändringar i det ni planerar att erbjuda.

Arbete utifrån egna aktiviteter och erbjudanden

Inför det första seminariet så väljer ni ut ett, eller ett par av era befintliga aktiviteter eller erbjudanden som ni vill få hjälp med att vässa och utveckla. Tag med dem till det första seminariet.

Del 1 – Att förfina sina erbjudanden

Under seminariet kommer vi att gå igenom hur man kan planera sitt evenemang, aktivitet eller erbjudande, hur vi kan lägga till saker som besökare uppskattar och hur man kan tänka runt prissättning. Ni får kunskap om våra målgrupper och vad de efterfrågar samt hur ni kan höja värdet på era erbjudanden. Vi kommer också gå igenom vilka marknadskanaler ni kan använda. Vi kommer genomföra workshops där ni under sakkunnig handledning får jobba med utvecklingen av era egna erbjudanden.

Datum:
14 mars kl. 09-11
12 april kl. 09-11

Del 2 – Att nå ut med sina erbjudanden

Under det andra seminariet ger vi tips och råd om hur ni kan kommunicera föreningens erbjudanden med hjälp av text, bild och sociala medier. Ni får lära er hur ni kan presentera era erbjudanden på ett lockande sätt och se hur ni kan använda er egen hemsida, Facebook och Sveriges hembygdsförbunds portal, www.hembygd.se.

Datum:
21 mars kl. 17-19
22 april kl. 9-11

Webbinarieledare

Johan Graffman och Jonny Eriksson.

Anmälan

Antal deltagare: Inget max antal
Sista anmälningsdag: Ända fram till seminariestart

När du anmält dig får du ett bekräftelsemejl med länk till seminariet. Ett påminnelsemejl kommer skickas på morgonen dagen före seminariet. Du kan logga in cirka 15 minuter före start.

Du anger datum vid anmälan.

Anmäl dig här


Tips!

Så här gör du för att presentera aktiviteter på hemsidan (text och film)

Läs mer

Här kan du läsa mer om Sveriges hembygdsförbunds satsning Kulturarvet som besöksmål
www.hembygd.se/kulturarvet-som-besoksmal

Sveriges hembygdsförbund

Skapad av: Olov Norin (2022-02-15 15:24:33) Kontakta föreningen
Ändrad av: Olov Norin (2022-03-21 11:15:01) Kontakta föreningen