Årets hembygdsbok kommer från Blekinge

Pressmeddelande 28 november 2022

Nu står det klart att Sveriges hembygdsförbunds utmärkelse Årets hembygdsbok går till en bok från Blekinge. Det är Östra Blekinge hembygdsförening som prisas för boken "Östra skärgården i Blekinge - natur och kultur under 4 000 år". Prisutdelningen går av stapeln 10 december i samband med en lokalhistorisk konferens i Karlskrona.

Så här lyder juryns motivering: "Ett fantastiskt arbete som ger ny kunskap om hur klimatets förändringar påverkar havsnivån och den biologiska utvecklingen men också människans avtryck på miljön, kunskap som kan appliceras även på andra skärgårdsmiljöer. Trots en vetenskaplig ansats är boken lättläst med mängder av kartor, grafik, akvareller och fotografier. Det här är en fascinerande bok som tar hembygdslitteraturen till en ny nivå."

- Med utmärkelsen vill vi uppmärksamma den kulturhistoriska litteratur som våra medlemsföreningar gör tillgänglig för en bred publik. Årets pristagare är tveklöst en värdig vinnare, säger Jan Nordwall, generalsekreterare för Sveriges hembygdsförbund.

Utmärkelsen Årets hembygdsbok har instiftats av Sveriges hembygdsförbund för att uppmärksamma hembygdslitteraturen. Varje år ger landets 2060 hembygdsföreningar ut runt 1 300 skrifter som på olika sätt berättar om lokalsamhällenas människor, miljöer och utveckling.

Förra året gick priset till "Mariestads historia - förhistorien och tillkomsten" av Ullervad-Leksbergs hembygdsförening i Västergötland. Det första priset delades ut 2012.

Prisutdelning 10 december vid konferens i Karlskrona

Vinnaren kommer att motta pris i samband med en lokalhistorisk konferens 10 december kl. 10-15.30 på Blekinge museum i Karlskrona. Kontakta Olov Norin, om du vill veta mer om konferensen: 070-789 71 01, [email protected]. Läs mer på www.hembygd.se/lokalhistoriskkonferens2022

För mer information, kontakta:

Ingrid Lovén, ordförande för Blekinge hembygdsförbund, 0708-88 71 44, [email protected]
Olov Norin, kommunikatör Sveriges hembygdsförbund, 070-789 71 01, [email protected]

Jan Nordwall, generalsekreterare Sveriges hembygdsförbund, 070-794 91 24, [email protected]

www.hembygd.se/aretshembygdsbok

Sveriges hembygdsförbund samlar en av Sveriges största folkrörelser med 2 060 föreningar och 400 000 medlemmar. Den kulturskatt vi har berör alla människor och därför arbetar vi aktivt för att göra kulturarvet tillgängligt för alla. Hembygdsrörelsen spelar en viktig roll både för den lokala identiteten och för utvecklingen av lokalsamhället.

Sveriges hembygdsförbund

Skapad av: Olov Norin (2022-11-24 16:43:06) Kontakta föreningen