Sveriges hembygdsförbund beviljandes höjt verksamhetsstöd från Naturvårdsverket. Från en tidigare nivå på 800 000 kronor fick förbundet i år 1,2 miljoner.

- Det här är ett erkännande av hembygdsrörelsens viktiga arbete för natur- och kulturlandskapet. Förbundet har de senaste åren ökat ansträngningarna att lyfta rörelsens perspektiv med nyckelord som helhetssyn, socialt värde och lokalt inflytande. Vårt nyligen antagna Landskapsprogram ger riktning framåt. Ett höjt statsbidrag förstärker våra möjligheter att stödja våra föreningars viktiga arbete för en mer hållbar utveckling av landskapet, såväl i tätorter som på landsbygden, säger Jan Nordwall generalsekreterare för Sveriges hembygdsförbund.

Sveriges hembygdsförbund

Skapad av: Olov Norin (2022-04-04 07:17:30) Kontakta föreningen