Inspirationsdagar om berättande i höst

Image

Under hösten 2022 erbjöd Sveriges hembygdsförbund i samarbete med Centrum för Dramatik  och med medel från Statens Kulturråd, kostnadsfria inspirationsdagar i Hässleholm, Trollhättan, Eskilstuna och Bollnäs. Inspirationsdagarna var öppna för alla föreningar anslutna till Sveriges hembygdsförbund.

Utvärdering

Var du en av de som deltog du vid en av inspirationsdagarna? Då får du gärna Nu vill Centrum för dramatik som arrangerade träffarna tillsammans med Sveriges hembygdsförbund göra en utvärdering.

Till utvärderingen

Egna projekt om berättande?

Har din förening tankar på hur ni skulle vilja skapa projekt kring berättande? Kontakta då Centrum för dramatik! Du hitta kontaktuppgifter på www.centrumfordramatik.se/kontakt.

Länktips från en av ledarna

Här har Henrik Valentin sammanställt ett paket med nyttiga tips och länkar.

Image Ladda ner pdfen

Om inspirationsdagarna

Många hembygdsföreningar har behov av att öka intresset för sina samlingar och byggnader. Då kan det vara viktigt att utveckla sitt berättande om föremål, personer och händelser för att hitta nya sätt och nya kanaler. Under hösten 2022 lyfte vi spännande berättelser från hembygden. Vilka berättelser vill ni lyfta i er hembygdsförening?

Läs mer om programmet och projektet (pdf)

Ledare vid inspirationsdagarna hösten 2022

Henrik Valentin, författare, dramatiker, dokumentärfilmare och föreläsare, är projektledare för inspirationsdagarna (även aktiv i Albo Härads Hembygdsförening på Österlen)
Eva Brise, dramatiker

Jonas Myrstrand, manusförfattare

Om Centrum för dramatik

Centrum för Dramatik är en medlemsförening för dramatiker och manusförfattare som skriver manus för teater, film, tv-serier, radiodramatik och webb. Föreningen verkar för att fler ska komma i kontakt med dramatiskt berättande. Man förmedlar uppdrag till medlemmarna, arrangerar kurser, samverkar kring medlemsaktiviteter samt initierar projekt och samarbeten inom bl.a. skola, bibliotek och kulturarv.
Läs mer på Centrum för dramatik.se

Frågor

Kontakta Olov Norin, kommunikatör vid Sveriges hembygdsförbund, [email protected] eller Henrik Valentin, [email protected]

Sveriges hembygdsförbund