På söndag är det Hembygdsgårdens dag

Pressmeddelande 1 augusti 2022

På söndag håller många av landets runt 1400 hembygdsgårdar öppet lite extra. Det är nämligen Hembygdsgårdens dag.

- Det här är ett tillfälle att uppleva våra vackra hembygdsgårdar och få sig en härlig fika i en genuin miljö. För den som är nyfiken finns här mycket att utforska och lära om bygdens historia, säger Jan Nordwall, generalsekreterare för Sveriges hembygdsförbund.

Enligt besöksnäringens branschorganisation Visita har svenskarna fått smak på det här med att turista inom landets gränser, även efter pandemin. Sveriges hembygdsförbunds generalsekreterare Jan Nordwall tror att det är en faktor som påverkat även hembygdsrörelsen.

- Trots en kraftig nedgång i antalet besökare under pandemin var det många som sökte sig till hembygdsrörelsens många natur- och kulturmiljöer i jakten på upplevelser. Nu tror vi att besökarantalet är tillbaka på en normal nivå. Faktum är att vi hoppas på besöksrekord för 2022, säger Jan Nordwall.

Det är ett omfattande kulturarv som hembygdsrörelsen bevarar och gör tillgänglig för allmänheten. Förutom de 1400 hembygdsgårdarna förvaltar föreningarna runt 11 000 byggnader.

- Alla dessa byggnader och miljöer behöver så klart tas om hand. Ett bra sätt att vara med och bidra till detta är att bli medlem i den lokala hembygdsföreningen, säger Jan Nordwall.

Hembygdsgårdens dag firas första söndagen i augusti varje år.

Hitta arrangemang:

www.hembygd.se/hembygdsgardensdag2022

Hitta många av hembygdsgårdarna på karta:

www.hembygd.se/hembygdsgardar

Om Sveriges hembygdsförbund

Sveriges hembygdsförbund bildades 1916 och är idag med sina 2 000 föreningar och 400 000 medlemmar en av Sveriges största folkrörelser. Vår gemensamma vision är en levande hembygd öppen för alla. Hembygdsföreningar har en bred verksamhet med fokus på att ta tillvara och tillgängliggöra det lokala kulturarvet och natur- och kulturlandskapet. Varje år tar föreningarna emot runt 4,5 miljoner besökare till tusentals aktiviteter runt om i landet. Hembygdsrörelsen spelar en viktig roll, både för den lokala identiteten och för utvecklingen av lokalsamhället.

För mer information, kontakta:

Jan Nordwall, generalsekreterare vid Sveriges hembygdsförbund, 070-794 91 24, [email protected]

Olov Norin, kommunikatör vid Sveriges hembygdsförbund, 070-789 71 01, [email protected]

www.hembygd.se/kulturarvet-som-besoksmal

Sveriges Hembygdsförbund samlar en av Sveriges största folkrörelser med över 2 000 föreningar och runt 410 000 medlemmar. Hembygdsrörelsen spelar en viktig roll för kulturarvet, den lokala identiteten och utvecklingen av lokalsamhället.

Sveriges hembygdsförbund

Skapad av: Olov Norin (2022-07-27 13:46:31) Kontakta föreningen