För medlemmar och medlemsföreningar

Här hittar du som är medlem i en förening ansluten till Sveriges hembygdsförbund information som rör ditt medlemskap men också tips, goda råd och användbart material. Se till att prenumerera på SHF:s nyhetsbrev så får du uppdateringar direkt till din mejl.

ImageVissa sidor behöver du vara medlem i en förening ansluten till Sveriges hembygdsförbund för att ta del av. Dessa är märkta med ett hänglås. Klicka på länken nedan för att få lösenordet skickat till din mejladress. Är du inte redan medlem hittar du våra föreningar på www.hembygd.se/hitta.

» Klicka här för att skaffa lösenord

Generalsekreteraren berättar om läget i hembygdsrörelsen

Hör Jan Nordwall, generalsekreterare för Sveriges hembygdsförbund berätta om läget i hembygdsrörelsen. Filmen är en inspelning av ett webbinarium som hölls 13 mars 2024. Förstora filmen genom att klicka längst ner till höger i filmrutan.

Läs SHF:s nyhetsbrev och prenumerera

Anmäl dig till vårens webbinarier!

Handledning om samlingsförvaltning

Idéresan - ny handledning om besökare

Samverkan mellan föreningar och offentlig sektor

Några användbara genvägar

SHF:s krisinformation för medlemmar

Om hembygdsportalen

Hembygdsförsäkringen

Handledning: Ta hand om föremålen

Det är är en handledningen som beskriver hur före­ningar på tar hand om sina föremål och samlingar på bästa sätt. Skriften är framtagen av Örebro läns museum på uppdrag av Sveriges hembygdsförbund.

Handledning om att locka besökare: Idéresan

Med hjälp av handledningen Idéresan kan föreningar tillsammans utveckla sina aktiviteter och besöksmål, från idéer till färdiga besöks­upplevelser. Upplägget är 5 träffar men man kan också "plocka russinen ur kakan".

Webbinarier

Alla som är medlem i en förening ansluten till SHF får delta i våra webbinarier. Klicka här för att anmäla dig!

Du kan också se webbinarier som har spelats ni. Image

Kulturarvet som besöksmål

Läs om Kulturarvet som besöksmål, Sveriges hembygdsförbunds satsning på en stärkt position inom besöksnäringen.

Heimbygdametoden

Heimbygdametoden är SHF:s metod och handledning för medlemmar och föreningar som vill arbeta med att tillsammans utveckla föreningen, öppna upp och nå nya målgrupper.

Podcast om kulturarv

Resten är historia utforskar tillsammans med en rad gäster begreppen kultur, kulturarv och historia. Du hittar podden på Poddtoppen och där poddar finns.

Lyssna på podden här

SVT:s storsatsning om Sveriges historia

SVT:s storsatsar med drama-dokumentärserie om Sveriges historia. Tanken är att skapa en landsomfattande ”historierörelse” i anknytning till sändningen.

Bygd och natur blir digital våren 2024

Från och med våren 2024 blir tidningen digital på adressen www.bygdochnatur.se. Anmäl din mejladress för att få mejl när det tillkommer nytt innehåll på sidan.

Till formuläret

Webbutiken

Beställ Sveriges hembygdsförbunds skrifter och medlemsartiklar. Du kan också beställa profilprodukter med hembygdsrörelsens logotyp.

Studiematerial

Här hittar du mängder av tips på skrifter och filmer som kan vara utgångspunkt för en studiecirkel. Ta gärna hjälp av ett studieförbund!