Årets hembygdsförening

Utmärkelsen Årets hembygdsförening ges varje år till en hembygdsförening som förtjänar att uppmärksammas för sitt arbete. I år gick utmärkelsen till Ströms hembygdsförening i Jämtland.

Image

Ströms hembygdsförenings ordförande Håkan Espmark fick ta emot diplom och hyllningar för utmärkelsen Årets hembygdsförening vid SHF:s riksstämma i Halmstad 13 maj. Förbundsordförande Anna-Karin Andersson var prisutdelare och Olivia Linderoth delade ut blommorna. Foto: Jakob Mattsson. Bilden är fri att använda.

Ströms hembygdsförening i Jämtland är Årets hembygdsförening

Nu står det klart att Ströms hembygdsförening vinner utmärkelsen Årets hembygdsförening. Prisutdelningen gick av stapeln vid Sveriges hembygdsförbunds riksstämma i Halmstad.

Till föreningens hemsida

Image

Håkan Espmark, Ströms hembygdsförenings ordförande och Trine Amundsen, ordförande för Heimbygda Jämtland och Härjedalens Hembygdsförbund. Efter prisutdelning 13 maj vid SHF:s riksstämma i Halmstad. Foto: Jakob Mattsson. Bilden är fri att använda.

Juryns motivering

Ströms hembygdsförenings kulturarvsarbete är brett och inspirerande. Tillsammans med museet Jamtli och Strömsunds kommun erbjuder föreningen en Öppen förskola för bygdens småbarnsfamiljer. Den samiska kulturen och samers förutsättningar har synliggjorts med bland annat utbildningar för barn och vuxna. Med sina insatser för lokalsamhället är föreningen en värdig vinnare av utmärkelsen Årets hembygdsförening.

Uppmärksamhet i media:

De är årets hembygdsförening – tredje gången titeln hamnar i länet (Länstidningen Östersund)

Nominerade föreningar 2023

Föreningen Ulum Dalska

Dalarnas Fornminnes och Hembygdsförbund

Ströms Hembygdsförening

Heimbygda, Jämtland Härjedalens Hembygdsförbund

Huskvarna hembygdsförening

Jönköpings läns hembygdsförbund

Sirmiones Skeppslag

Skånes Hembygdsförbund

Söderbykarls Fornminnes- och Hembygdsförening

Stockholms Läns Hembygdsförbund

Brunskogs hembygdsförening

Värmlands hembygdsförbund

Vindelns hembygdsförening

Västerbottens läns hembygdsförbund

Torslunda Hembygdsförening

Ölands hembygdsförbund

Kumla-Sannaheds hembygdsförening

Örebro Läns Hembygdsförbund

Nomineringsförfarande

De regionala förbunden kan nominera en förening var. En utförlig motivering och dokumentation krävs samt namn, e-postadress och telefonnummer på kontaktperson i föreningen. Sista datum för att nominera nästa års pristagare är 15 mars 2024.

Jury

Sveriges Hembygdsförbunds styrelse utser pristagare. En arbetsgrupp bereder förslag utifrån styrelsens prioritering.

Aktiviteter för prisvinnarna

Årets hembygdsförening ska uppmärksammas i Bygd och Natur och på SHF:s hemsida. (Från och med våren 2024 sker uppmärksamheten på www.bygdochnatur.se då tidningen blir helt digital). Pressmeddelande skapar uppmärksamhet i media. Representanter bjuds in till prisceremonin i samband med riksstämman. Den positiva uppmärksamheten ska vara den främsta belöningen, något som kan bidra till att stärka föreningens inflytande i kommunen.

Prissumman är på 10 000 kr.

Tidigare års vinnare

2016 – Snöstorps Hembygdsförening, Bureå hembygdsförening och Fagersta-Västanfors Hembygds och Fornminnesförening

Om du har frågor, kontakta Susanne Salomonsson, SHF:s kansli, [email protected], tel 08-441 54 87.

Sveriges hembygdsförbund

Skapad av: System Admin (2018-03-06 16:28:35) Kontakta föreningen