Om oss

Säve-Rödbo hembygdsförening sysslar med olika aktiviteter, som att bevara minnen, saker och dialekter från vår bygd samt ordna sammankomster och utflykter som skall främja gemenskapen i vårt samhälle.

Styrelsen sammanträder I hembygdsgården, Gunnesby gamla skola kl 19.00 följande  tider : 13 mars, 24 april, 15 maj, 14 augusti, 4 september, 9 oktober, 6november, 4 december och 15 jan 2025. Man är hjärtligt välkommen då, om man vill träffa oss eller kanske kika på Anna-Stina Carlssons mycket gedigna samling pärmar, där hon släktforskat om alla gårdar på Hisingen. Materialet är inskannat och finns att köpa på ett USB-stick för 100 kr (medlemspris).

Vill ni skriva brev till oss, så är postadressen: Öxnäs Kulleväg 20, 42373 Säve

Klicka på ikonen "Bli medlem" om du vill komma med i föreningen.

Föreningen bildades 10 juni 1976 i Bärby bygdegård. Första ordföranden var Daniel Olsson.

Föreningens ändamål (från stadgarna):

Föreningen har till ändamål att inom Säve-Rödbo församlingar samla och vårda hembygdens minnen och traditioner ävensom att skydda befintliga fornminnen och andra minnesmärken, samt att bland allmänheten väcka intressen för hembygdsvård och naturskydd

 Kongahällavägen, Gunnesby skolhus; Besöksadress: Gunnesby hembygdsgård 1
 0705-226426[email protected]