Matilda Fribergs (född Mörk) begravningsfärd

Begravningsfärden till S.t Anna kyrka företogs med hästskjuts från Örntorpet till Torpa. Vid Sandfjärden mötte Bengtsson i Lindesborg med sin motorbåt. Kistan togs på släp i en eka efter motorbåten. När man skulle passera det smala sundet mellan Sandfjärden och Lindersfjärden (Strömmen kallad) var folket tvungna gå ur båten för att den skulle flyta igenom det grunda sundet.
Vid Strömmen bodde den mycket duktiga fotografen Emil Durling. När man ändå tvingades att gå iland tyckte man att man borde anlita Durling för att få ett fotografi.
Det var nu september månad och begravningsfärden för Matilda Friberg blev inte lika dramatisk som för Madam Flod i Hemsöborna. Men på vintern när isen var osäker kunde det vara vanskligt att få de döda till kyrkan.

(Ovanstående nedtecknat av Sven Friberg)

Personerna på fotografiet är från vänster:

Mor Augusta, Fjällen (bodde i ryggåsstugan). Agnes Sjögren, Katrineberg. Moster Augusta, Gölpan (Matildas syster). Dottern Signe. Morbror August Gölpan (Augustas make). Hjalmar Karlsson, Strandudden (fiskare). Karlsson Kjesarnäset (arrendator). Sonen Karl Friberg. Maken Johan Fredrik Friberg. Sonen Martin Friberg.Bengtsson Lindersborg (far till Helge Bengtsson Myrstack). Sonen Svante Friberg. Karlsson i Påfund (far till Emil Karlsson). Sjögren Katrineberg. Adolf på Fjällen (bodde på högtorpet före Fjällen). Den lilla flickan är Signes dotter Maria. Den stora flickan är moster Augustas och morbror Augusts dotter Alva.

Av Matildas barn saknas på bilden dottern Bora som ej kunde närvara då hennes första barn Tage fötts den 4:e augusti. Vidare saknas sonen Axel som avlidit i Stockholm 1911 av difteri.
Matilda led av astma och sägs ha tagit mycket hårt åt sig av sonen Axels död. Hon gick sedan knappt ur sängen.

Tid för bildens tillkomst

Årtal: 1914

Fotograf

Durling