Till medlemmarna i Sandbybygdens Hembygdsförening!

Styrelsen vill härmed informera om att verksamheten enligt det utgivna programmet för våren 2021 kommer att ändras. Vi vill också ge en återblick på pandemiåret 2020. Det kan inte uppfattas som ansvarsfullt att anordna medlemsaktiviteter under rådande pandemi. Medlemsmötena som enligt programmet har planerats till den 13 april och 27 maj är därför inställda.

Det är heller inte möjligt att enligt stadgarna hålla föreningens årsmöte i mars månad. Styrelsen har övervägt olika alternativ och beslutat att med hänsyn till vad som är bäst för medlemmarna, kan det vara ett bra alternativ att avhålla årsmötet utomhus i maj eller juni. Mera information om datum och plats kommer senare.

Under 2020 genomfördes två medlemsmöten med föredragshållare: Den 21 januari, bryggmästare Calle Sjöström från ölbryggeriet PAX i Flyinge, med provsmakning av det som produceras där. Den 13 oktober fick föreningen besök av Kaj Wirenbook, som berättade om Lucia Kloch som bodde på Trollängen i Torna Hällestad. Även filmaren Maria D. Manner medverkade. Föreningens årsmöte genomfördes den 10 mars enligt sedvanlig dagordning.

Styrelsen hade planerat program för ytterligare fyra möten under året och en bussresa på våren, men dessa kunde inte genomföras p.g.a. pandemin.

Den 5/12 och den 8/12 genomfördes utdelning av årsbok 2020 enligt regler som gällde för aktiviteter under rådande pandemi. De medlemmar som hade möjlighet, hörsammade vår uppmaning att även hämta boken åt grannar och bekanta. Det uppstod inte någon trängsel och ett stort antal böcker blev utdelade. Övriga medlemmar har hämtat boken eller fått boken utdelad via styrelsens medlemmar. I samband med bokutdelningen i början av december och ett antal veckor därefter har styrelsen med hjälp av tidigare listor från utlämning av årsböcker konstaterat att en del medlemmar saknade vissa av böckerna. Dessa medlemmar har kontaktats och fått sina böcker.

Styrelsen har aktivt via annonsering lyckats sälja en del av det överskott av böcker som finns i föreningens förråd. Det är roligt att böckerna är uppskattade och det arbetet fortsätter.

Styrelsen arbetar också aktivt för att få in nya medlemmar.

Det byggs nya bostäder i Södra Sandby och vi får fler invånare i byn. Hembygdsföreningen kommer att kontakta nyinflyttade för att informera om föreningen och inbjuda till medlemskap.

Valberedningen informerades i god tid om att på det kommande årsmötet måste det väljas in en ny styrelsemedlem efter vår avgående kassör. Valberedningen har tyvärr p.g.a. sjukdom inte kunnat få fram någon kandidat att väljas in i styrelsen. Därför vädjar styrelsen till alla medlemmar att tänka efter om det finns någon person som kan passa att ingå i styrelsen och som helst även kan åtaga sig uppdraget som kassör. En omfördelning av uppgifterna i styrelsen är alltid möjlig. Det är viktigt att styrelsen är fulltalig.

Kontakta vem som helst i styrelsen om du har förslag på hur den uppkomna situationen kan lösas. Alla förslag är välkomna!

Vi återkommer med ytterligare information angående årsmötet och andra aktiviteter via e-post. Anslagstavlan i gången på Centrum hålles också kontinuerligt uppdaterad.

För styrelsen, Paul Vighagen, ordf.

Sandbybygdens Hembygdsförening

Skapad av: Annika Rodman (2021-03-29 14:49:51) Kontakta föreningen