Stadgar

för Sandby-Gårdby Hembygdsförening

• Sandby-Gårdby Hembygdsförening, vars verksamhetsområde omfattar Sandby och Gårdby socknar, har till ändamål att vårda och värna bygdens minnen av gammal materiell och andlig odling och verka för skyddandet av den karakteristiska öländska landskapsbilden och dess naturminnesmärken

utforska hembygdens historia och genom fotografering, filmning, uppteckningar och inspelningar eller på annat sätt bevara kännedomen om gångna tiders förhållanden åt kommande generationer

väcka och stärka intresset för och kännedom om hembygden och dess traditioner och vid sammankomster och utflykter söka samla unga och gamla till god och trivsam gemenskap i hembygdens hägn. Med andra hembygdsvårdande organ skall hembygdsföreningen eftersträva ett gagnande samarbete.

Föreningen ansluter sig som medlem i Ölands Hembygdsförbund.

1. Medlem i föreningen är var och en som erlägger den årsavgift, som årsmötet fastställer.

På förslag av styrelsen kan föreningen till hedersledamot kalla person, som på utmärkt sätt främjat bygdens eller föreningens intresse

1. Föreningen angelägenheter handhas av en styrelse bestående av 7 personer jämte 4 suppleanter. Ordförande väljes för en tid av 1 år och övriga styrelseledamöter för en tid av 2 år. Styrelsen väljer inom sig vice ordförande, sekreterare och kassör. Styrelsen är beslutsmässig när minst hälften av ledamöterna är närvarande. Vid lika röstetal gäller den mening som ordföranden biträder.

1. Föreningens räkenskaper skall årligen granskas av två revisorer. Räkenskaperna avslutas för kalenderår och skall före 1 februari vara tillgängliga för revisorerna, vilka före 1 mars skall avge revisionsberättelse.

1. Hembygdsförening utser erforderligt antal byombud, som upptaga medlemsavgifter och i övrigt verka för föreningens intressen.

1. Föreningen skall hålla årsmöte före maj månads utgång. Kallelse till årsmöte skall utfärdas minst en vecka före mötet på lämpligt sätt.

Vid årsmötet skall förekomma:

- styrelsens berättelse om verksamheten under det gångna året

- revisorernas berättelse och beslut rörande ansvarsfrihet för styrelsen

- val av ordförande

- val av styrelseledamöter och suppleanter

- val av 2 revisorer och 2 suppleanter

- övriga på medlemmarnas avgörande beroende frågor

1. Extra föreningsmöte skall hållas då styrelsen så anser behövligt eller då minst 1/3-del av föreningens medlemmar därom till styrelsen gör skriftlig framställning. Kallelse till föreningsmötet sker genom annons i ortspressen.

1. Vid föreningsmöte äger varje medlem en röst. Vid lika röstetal äger ordförande utslagsröst.

1. Skall föreningen upplösas måste beslut därom fattas på två på varandra följande föreningsmöten, av vilka det ena skall vara ordinarie årsmöte.

Om föreningen upplöses skall dess tillgångar överlämnas till den institution på Öland som av föreningen bestäms i samråd med Ölands Hembygdsförbund.

1. Dessa stadgar kunna ändras endast på 2 på varandra följande allmänna föreningsmöten, varav ett skall vara ordinarie årsmöte.

Dessa stadgar antagna 1:a gång på årsmöte 21 feb. 1993

2:a gång på årsmöte 15 apr. 1994

Ändring av punkt 6 antagna 1:a gång på årsmöte  11 apr. 2010

2:a gång på årsmöte 17 apr. 2011