På luciadagen var det äntligen dags att återuppta traditionen att fira lucia i Sandby-Gårdby. Pandemin satte stopp för detta 2020 och 2021. Lucia firades i Bygdegården med drygt 100 personer närvarande. Arrangemanget är ett samarbete mellan Sandby-Gårdby Hembygdsförening, Svenska Kyrkan och klass 6 i Gårdby skola och detta trepartssamarbete skedde nu för sextonde gången.

Hembygdsföreningens ordförande Kent Johansson inledde med att hälsa alla välkomna och framhöll samarbetet mellan föreningen, kyrkan och skolan.  Ordet gick vidare till kyrkans representant Liselotte Waldenström som höll en betraktelse över luciafirandet. Det kristna helgonet Lucias liv speglades fint mot Svenska kyrkans julkampanj ”Bryt en tradition” som motverkar bl.a. tvångsäktenskap.

Så kom luciatåget med lucia Alice Horn från Norra Möckleby i täten följd av tio tärnor och sju tomtar. Under ledning av Kristina Sannestam framfördes de traditionella sångerna och ungdomarna bjöd på vacker sång. ”Tänd ett ljus” med ackompanjemang till gitarr samsades med ”Nu tändas tusen juleljus” och ”Staffan stalledräng”. Lucia deklamerade legenden om Lucia från Syrakusa.  Åhörarna tackade med en rungande, varm applåd.

Svenska kyrkan bjöd på kaffebrödet och medan vi drack kaffe, te och saft sålde hembygdsföreningen lotter. Vinsterna var presentkort från bygdens företagare.

För Hembygdsföreningens styrelse och underhållskommitté vidtog städning och diskning men vi har en flitig styrelse och underhållskommitté där alla jobbar på och vi fick även hjälp med frivilliga insatser. Vi gladdes åt det kalla vädret som underlättade städningen.

Ann-Marie Berglund
Fotograf: Pelle Berglund