På Gårdby och Sandby kyrkogårdar finns det intressanta runstenar. I samband med Ölands järnåldersvecka arrangerade Sandby-Gårdby Hembygdsförening och Svenska kyrkan en runstensvandring. Ledare var Ludvig Papmehl-Dufay som är arkeolog och universitetslektor vid Linnéuniversitetet. Det efterlängtade regnet råkade komma just då och ett femtiotal intresserade åhörare samlades inledningsvis i kyrkan.

Hembygdsföreningens ordförande Kent Johansson hälsade välkommen och församlingsprästen Birgitta Åhlin berättade kort om den renovering av kyrkan som blev klar 2017 och det trävirke som hittades under golvet. Det visade sig vara takstolarna från den medeltida kyrkan och de är daterade till 1120. Ett nytt altare är tillverkat av den medeltida kyrkans takstolar.
Ludvig Papmehl-Dufay tog sedan över och berättade att på Öland finns 160 runstenar. Hundra av dem är hittade runt Köpings kyrka och tjugo runt Hulterstads kyrka. 80 % av runstenarna är återfunna runt kyrkor. Runskriften utvecklades under äldre järnålder. Runstenarna på Öland härstammar från 1000-talet och är tillkomna under den tid som kallas vikingatiden.
Ute vid Gårdbystenen fick vi veta mera om just denna runsten. Det är som de flesta runstenar på Öland av kalksten. Det som är unikt med Gårdbystenen är att den är signerad. På stenen finns ett kors och i det står det ”Brand högg runorna rätt, därför kan man tyda”. Korset markerar att det var i kristen tid och stenen är en minnessten över Smed. Hans mor Härtrud lät resa stenen. Man får också veta att Smeds bror Halvboren, sitter i Gårdarike. Gårdarike var namnet på nutida Ryssland och uttrycker ”sitter” visar att Halvboren hade en position där. Stenen är beskriven av Linné vid hans öländska resa.

Vi tog oss vidare till Sandby kyrkogård. Där finns två runstenar som legat som golvhällar i kyrkan men på 1700-talet sattes de ut på kyrkogården. Dessa stenar är gravstenar. De har kristen ornamentik och kristna symboler. Ena stenen är rest för Sven av hans hustru Gudfast och de två sönerna Helgun och Nenne. Den andra stenen är också rest över Sven och hans dotter Åfrid, av sönerna Gudfast och Nenne. Det är tolkat som att Åfrid var en halvsyster till Gudfast och Nenne. Tidigare har man sagt att stenarna suttit i en gravvård som kallas Eskilstunakista men nyare rön förnekar detta. Stenarnas storlek och hur ristningen fördelar sig över stenen och att det är ristat endast på ena sidan är indikationer på att de är enskilda gravstenar.

En allmän diskussion fördes om kristnandet av Öland. Det antas vara en lång process där människor bekände sig till de nya och gamla gudarna parallellt.  Vi fick också höra ett resonemang om vilka som kunde läsa runor. Det finns små rester av organiskt material med runor på, även ben med inristade runor. Man har funnit vardagliga och även ekivoka inristningar som skulle kunna peka på en mer allmänt utbredd kunnighet att läsa runor.

Vi fick information om Järnåldersveckan som vi har på Öland för första gången. Den har potential att växa i betydelse. Öland har ju många lämningar från järnåldern. Arrangemangen är utspridda över ön med centra som Eketorps borg, Sandby borg, Skedemosse, Skäftekärr och Station Linné.

Vår församlingspräst påannonserade att på söndagen 28 augusti, på arkeologins dag kommer arkeolog Caroline Arcini till Gårdby kyrka och presenterar sin bok om utgrävningarna i kyrkan och undersökning av de människor som var begravda under kyrkgolvet.

Ann-Marie Berglund
Foto Pelle Berglund