Sandby-Gårdby Hembygdsförenings almanacka för 2022 kom lagom från tryckeriet till Oxmarknaden och Skördefesten. Framsidan pryds av vallmo i en kornåker och är tagen i Skarpa Alby. Temat är händelser i bygden på 2000-talet. Sedan 2013 har vi vid varje styrelsemöte en punkt på dagordningen som heter Hänt i bygden. Bilderna i kalendern speglar en del av dessa händelser.
Två världsunika händelser avbildas i kalendern. Vid renoveringen av Gårdby kyrka skedde en utgrävning som gav oss information om kyrkans troliga grundare, Hallonmannen, begravd i en stenkista i mittgången. Vid visningarna 2015 kom många för att titta på utgrävningarna och beundra takstolarna av ek, daterade till 1115-1130. Sandby borg, händelserna där och vad man hittat vid utgrävningarna har gett eko över hela världen. 2011 började man gräva och bilden visar en guidad visning 2016.
Vädrets makter avspeglas i januaribilden som visar ett gråkallt Torp från mellandagarna år 2010.  En bild av torkan 2018 fanns från början med i urvalet men fick stå tillbaka för andra bilder såsom marsbilden som visar översvämning i Åby och Sandbäck, faktiskt från torkans år 2018.
Lantbruket är ett av Ölands viktigaste näringar. Det går alltmer mot storproduktion och sammanslagning av gårdar. Utökade besättningar kräver mer utrymme och ett ladugårdsbygge i Åby symboliserar jordbrukets fortsatta betydelse för våra socknar. I julibilden framskymtar också det ständiga pågående arbetet med vår matproduktion med en talande bild från en fotbollsmatch år 2021 där skörden bärgas i bakgrunden. Ölandsbladet ställde vänligt denna bild till förfogande.
Vi har varit vana vid strömavbrott och även varit ständigt beredda på detta. År 2019 grävdes elkabeln ned till Nedre Ålebäck, Norra och Södra Näsby då dessa byar haft många elavbrott. Fler byar på östra sidan av Öland står i tur. Fotona i kalendern visar de borttagna elstolparna och nedläggning av fibern.
Gårdby skola fick utökade lokaler 2013. Det betyder mycket för bygden att vi får ha kvar skolan. Hembygdsföreningen samarbetar med skolan vid det traditionella luciafirandet.
Bilder från 2016 när Gårdby var Årets Ölandsby och bild från Kungsrallyt 2015 visar bygden i glädje och fest.
Almanackan kan köpas via byombuden och vid Hembygdsföreningens sammankomster.
Ann-Marie Berglund

Almanackan kan köpas via byombuden och vid Hembygdsföreningens sammankomster.

Ann-Marie Berglund

Sandby-Gårdby Hembygdsförening