Sandby-Gårdby Hembygdsförening genomförde den traditionella Oxmarknaden lördagen 26 september. Vi var vid Bygdegården i Sandgårdsborg, i Sandby socken men tomten norr om oss tillhör Gårdby socken. Detta var femte gången vi hade marknaden vid Bygdegården och detta femårsjubileum präglades av pandemin som pågår och lurar på oss alla.
Föreningens ordförande Kent Johansson stod vid norra ingången och hälsade välkommen. Han höll ett öga på antalet personer på området för att vi inte skulle överskrida femtio besökare.  Kent hade liksom resten av styrelsen reflexväst. Skylten med ”Välkommen till Oxmarknaden” och halmbalarna hade kompletterats med skylten ”Håll avstånden”. När besökaren passerat detta nålsöga bjöd marknaden ut sig. Sex syskon med anknytning till Skarpa Alby sålde hembakat bröd och pajer till fina priser, stickade varor, grytlappar, sylt, saft och hantverk såsom en trevlig liten fågel i trä med en rund öppning där en talgboll kunde placeras. Det fanns också ett lotteri där överskottet gick till Barncancerfonden. När besökaren fortsatte till nästa stånd bjöds alla möjliga sorters bakverk ut till försäljning. De olika kakorna var dekorativt placerade på olika fat och i burkar. Damen bakom plexiplast gav kunden möjlighet att få kakorna med i påse eller på fat. Det såldes nämligen kaffe lite längre fram och alltså fanns möjlighet till riktig lyxfika.  Med ett ordentligt avstånd kom så nästa bord som var föreningens. Vi hade ett utbud av bönor av olika slag och även gula ärtor. Kunden kunde köpa valfri mängd bönor då en gammal butiksvåg användes att väga upp den önskade mängden. Föreningen erbjöd sedan korv med bröd och kaffe på resten av bordet. Handsprit och åter handsprit, speciell ritual med hantering av bröd och korv och förbud för kunden att peta på senap- och ketchupflaskor säkerställde att några smittor inte spreds.
Nästa försäljningsställe var återigen föreningen där årets almanacka fanns till försäljning. Den hade i år bilder tagen med drönare över socknarnas fjorton byar. Majoriteten av kunderna uttryckte positiva tongångar över detta nya grepp. Det fanns också möjlighet att köpa sockenböckerna och dialekt-CD.
Från Norra Kvinneby kom nästa säljare som hade grönsaker av alla möjliga slag till bra priser. Fina kålrötter, palsternackor, lagerblad, morötter och påfågelsliknande plymer var en del av utbudet.  Nästa försäljningsställe sköttes av Hembygdsföreningen. Vi sålde potatis och lök åt en bonde från Sandby.  Tvärs över gången stod en kärra från Tävelsrum med pumpor. Det fanns allt från matpumpor till dekorationspumpor att köpa.  Fårskinn, i olika färger och hårlängd fanns det möjlighet att inhandla vid nästa bord. Och slutligen böcker från Seriöst förlag av författaren Elin Johansson som själv sålde sin bok och det gavs möjlighet till att få boken signerad. Vid flaggstången stod ett större bord i midjehöjd uppsatt för att besökarna skulle kunna få dricka sitt kaffe, smaka de goda kakorna eller äta sin korv. Det var en stadig ström av besökare och parkeringsplatsen tvärs över vägen hade tidvis inga platser kvar. Många träffade vänner som man inte fått se så ofta nu förtiden och stod med ordentligt avstånd från varandra och pratade. Det förekom inget egentligt köande, alla handlade kvickt det de skulle för att släppa fram nästa kund. Min känsla var att det var en mycket trevlig marknad, både för styrelsen och besökarna.
Vädret stod oss bi, med tanke på att vi hade alla aktiviteter utomhus i år. På natten hade det regnat två mm men efter en fuktig start torkade det upp och vi hade en mulen men varm dag. När klockan var strax efter 15 vidtog en lika febril aktivitet för styrelsen som det varit på morgonen, men nu åt andra hållet, nedmontering och bortplockning, sortering och instuvning.
Vi hoppas på en lika trevlig Oxmarknad nästa år, fast mer traditionell utan Coronahot.

Ann-Marie Berglund

Sandby-Gårdby Hembygdsförening