Det blåste ute. Det regnade. Ändå kom nio tappra lag till Bygdegården då Sandby-Gårdby Hembygdsförening arrangerade frågetävlingen mellan byarna och speciallaget Saras barn.

En ölänning på östra sidan är alltid beredd på strömavbrott när det blåser. Vi hade värmeljus på varje bord och ficklampor i handväskan men turligt nog behövdes vi inte använda nödutrustningen. Tillgång till ström gav oss möjlighet att följa poängställningen digitalt mellan lagen i de fem omgångarna.

Per-Åke, Leif och Eva Johansson stod för framställningen av frågorna. Lotta Hemmingsson läste frågorna och svarsalternativen. Det är fem frågor i varje omgång. Lagen består av representanter från byar inom socknarna. Lagen får frågorna på papper, har tio minuter på sig att svara och ”löpare” från underhållskommittén hämtar svaren till ”sekretariatet”.  Johnny Karlsson, Rolf Andersson och Eva Johansson hämtade in svaren.  Rättning skedde fortlöpande och Lotta rapporterade svaren till Pelle Berglund som skötte excelprogrammet med poängställningen.

Det var engagerande och spännande. Första frågan var en uppvärmning om bergskedjan mellan Spanien och Frankrike för att sedan gå över på ämnen som citat ur Fänrik Ståls sägner, delar av kvarnar och begreppet decimalvåg. Vissa frågor som Gotlands landskapsblomma murgröna eller vem som spelade magistern i Swing it magistern kunde få sitt svar utan större diskussion medan Döderhultarens för sin tid ovanliga intresse ledde till långdragna diskussioner och försök att lista ut vad det kunde röra sig om.  Lokalhistoria med kännedom om prästen Nordlund som i socknen verkade för skolbibliotek och anläggandet av träd på kyrkogårdarna till att veta antalet milstenar inom socknarna var också en utmaning. I vårt lag var vi förargade över frågan om när Iprenmannen lanserades men en lagmedlem var säker på 1999. Till fikat diskuterades och analyserades frågorna och då kom det fram att det stått i tidningarna om detta 20-årsjubileum.

Hur gick det då? Jo, som vanligt, sopade Övra Ålebäck banan med oss andra med vinsten 21 av 25 möjliga. Tvåa kom Norra Näsby med 18 och på tredje plats Saras barn på 17 poäng. Laget från Övra Ålebäck bestod av Johan Petersson, Ulla Petersson, Bo Ohlsson och Anitha Eklöf. De återfick vandringspriset som de delat med Södra Gårdby i två år(delad vinst 2018) och belönades av publiken och övriga lag med varma applåder.

Avslutningsvis drack vi kaffe och smakade på Lena Johanssons goda kakor och Lotta Hemmingssons lika välsmakande vetebröd.

Årets upplaga av bykampen var den tolfte i ordningen.

Ann-Marie Berglund

Sandby-Gårdby Hembygdsförening