Sandby-Gårdby Hembygdsförenings almanacka för 2020 kom lagom från tryckeriet till skördefesten och framsidan pryds passande nog med ett foto från Oxmarknaden 2013. Då hade föreningen sin Oxmarknad på Eksgården och fotot visar Alf Danielsson som fotograferar försäljningen av lök, blommor, morötter och torkade blommor. Alf har genom åren fotograferat evenemang, människor och byggnader åt föreningen.

I år är variationen stor i almanackan. I januari ses en modern stämningsfull bild av Sandby kyrka med isiga träd och en halvt översnöad stenmur, en mycket klassisk öländsk vinterbild. Det växlar sedan över med några foton från Södra Sandby som skildrar vardagliga händelser och man är tacksam att Per-Åke Johansson var framme med kameran. I posthuset ses Aina Magnusson som körde posten på 1970-talet, i klassisk uniform och denna vardagliga syn, vilken glädje att nu över fyrtio år senare få se henne igen. Likaså var kameran med när varubussen från ICA i Färjestaden kom, bussen minns jag också mycket väl men ingen skulle väl kommit på tanken att ta kort på den, nu är man glad att Per-Åke gjorde det. På samma bild ses hästen Putte och Arne Klinth, färdiga efter sin arbetsdag. Idag ses inga ardennerhästar mer i våra socknar.

En annan rolig bild kommer från Gårdby hamn, Svens sjöbod från i början av 1970-talet. En tidstypisk SAAB V4 ses parkerad framför boden med Ronny Abrahamsson som lånat ut fotot till föreningen.

Södra Näsby representeras av en bild från andra världskriget då kustbevakningen hade en liten avdelning där. Vi kan se män i uniform samlade med lokalbefolkningen vid kaffebordet. Bygdegården är med både i maj där vi kan se en bild från 1955 där en skänkt flagga hissas för första gången. Tidstypiska bilar och dito klädda människor ses runt flaggstången. En senare bild på samma samlingslokal ses på oktoberbilden, den är från 2016 och visar det årets Oxmarknad.

Den klassiska skolbilden är ett foto som bygdens forna skolfröken Majken Alvhäll lånat oss, man ser skolbarnen vid stranden i Nedre Ålebäck år 1958.

Almanackan är även i ett år ett lagarbete. Pelle Berglund, Anders Waldenström och Per-Åke valde bilder och skrev texter. Helena Lager placerade in text och bild och ordnade med tryckningen. Någonstans där emellan tyckte övriga styrelsemedlemmar till om bilder och texter.

Första försäljningstillfället var på Oxmarknaden och vi fick uppskattning för den breda variationen och färgbilderna som blandades med de svartvita fotona.

Ann-Marie Berglund

Sandby-Gårdby Hembygdsförening