Om oss

Säby hembygdsförening, bildad 1924, är en av kommunens äldsta föreningar. Ett syfte, med föreningen, är att värna om bygdens miljö och kultur. Detta gör vi genom att, bland annat, samla och dokumentera information om bygden och bygdens människor, om naturen och om hur människorna har verkat. Informationen blir till kunskap om bygden och bygdens människor både historiskt, i nutid och för framtiden. Ett annat syfte är att skapa en samlingspunkt för sockenborna. Detta möjliggör, för nyinflyttade att lära känna bygden och bygdens människor, för utflyttade att behålla kontakten med födelsebygden och för de boende att träffas under trevliga former och bidra till den samlade kunskapen om bygden. Hembygdsföreningen genomför varje år Säbydag, byavandring och höstmöte. Från tidig höst till sen vår genomförs, onsdagar i jämna veckor kl 14-16, trivselträffar. Vid dessa träffar umgås vi på ett lättsamt sätt medan vi fikar till självkostnadspris. Någon gång per år anordnar vi utflykter till intressanta platser. Samtliga aktiviteter annonseras här på hemsidan liksom i VLT och Västmanlands Nyheter samt på våra anslagstavlor. Alla är varmt välkomna att delta i dessa aktiviteter. Önskar du bli medlem? Enklast gör du detta via knappen "Bli medlem" (när denna fungerar). Du kan också använda kontaktformuläret eller ta kontakt med någon i styrelsen. Som medlem får du delta i våra aktiviteter och vara med och påverka föreningens arbete. För detta betalar du endast 75 kr per år som enskild och 150 kr för hela familjen. Betalning av medlemsavgiften ska ske till bankgiro 5234-9727. Glöm inte skriva vem du är. Du som ännu inte är medlem är välkommen att ”prova på” vid någon av våra aktiviteter.