Stora Hålan

Hur ”Stora Hålan” bildades

En soldat från Klockaregården hade under Karl den XII:s krig råkat i fångenskap i Ryssland. När kriget var slut blev soldaten fri och kunde påbörja sin vandring hem till Sverige. På vägen mötte han en gammal käring. ”Gokväll kära mor” hälsade soldaten. ”Du var en rar here” sa käringen, ”vart är du på väg”. ”Jag ska hem till Rydaholm” svarade soldaten. ”Rydaholm, där har dom den där granna kyrkan med två torn” sa käringen, ”Den har jag alltid velat vara med att utsmycka.” Hon tog fram en guldkedja ur kjortelfickan. ”Om du lovar att spänna den här kedjan runt kyrkan, när du kommer dit, så ska jag hjälpa dig hem” sa hon. Det tyckte soldaten var ett billigt förslag och gick in på det och knappt hade han fått guldkedjan i sin hand förrän han lyftes upp av en virvelvind, flög i väg över havet och landade precis framför kyrkan. Han tyckte det hela var rätt egendomligt, så han gick till prästen och berättade sin historia. Prästen och klockaren funderade länge och sedan sa dom att dom tyckte det var bäst att prova kedjan på något annat först. Alla tre gick till kyrkan och strax bakom kyrkan stod en stor ek. Kring den spände dom guldkedjan, för se den var av sådant slag att ju mer man drog i den, desto längre blev den. När kedjan nått runt hela trädet knäppte dom den och de hade inte mer än släppt låset, så kom en kraftig stormvind och drog upp hela trädet med rötter och allt och drog iväg med det bort mot Ryssland till. Trädet och guldkedjan har aldrig mer synts till, men den stora hålan i marken finns ännu att beskåda.

Stora Hålan är en mönstringsgrop, som finns snett bakom Rydaholms kyrka, på kyrkogården. Redan i Magnus Erikssons landslag 1350 finns Rydaholm omnämnt som en av 8 mönstringsplatser i landet.

Rydaholms Hembygdsförening

Skapad av: (2017-01-11 11:57:29) Kontakta föreningen