Skvaltkvarnen vid Almesåsen

Image

Enligt ett ursprungligt mönster har en skvaltkvarn byggts upp. Ett par kvarnar fanns där redan 1530 då gården Almesåsen omskrivs för första gången. Stenar från en gammal grund och delar av kvarnstenar har hittats på platsen.

Skvalt kommer av ordet skvätta- skvätta vatten.

Skvaltkvarnen var bondens kvarn och när den kom skedde en förändring av brödkulturen, från den urgamla färskbröds- konsumtionen till storbak halvårsvis.
Folktron sa att här kunde näcken, kvarnrå, tomtar och goenissar finnas.

Det finns en K-märkt stig till Skvaltkvarnen från Ryda Bygdegård, ca 2km. Efter skvaltkvarnen finns en vandringsled genom skogen till Klevaberget, ytterligare 700 m. Följ stolparna med de gula markeringarna.

Mer information om kultur o vandringsleden

Här finns möjlighet att sitta i en fridfull miljö och fika. Det finns en liten damm och information kring hur skvaltkvarnen har använts.

För mer information kontakta Tony Eriksson 0703973687

Skvaltkvarnen i Ryda