Lars-August stuga

Stugan är ursprungligen en så kallad fattigstuga från 1700-talet. Lars-August - den lille gårdfarihandlaren (Lars-August Johansson 1871-1956) hade en tvåhjulig kärra med en plåtlåda på som han drog vida omkring för att sälja småsaker som knappar, nålar, strumpor, resårband m.m. Hans färder gick vida omkring. Ofta sågs han klädd i högskaftade snörkängor. Lika ofta bar han talet 11 på hakan, skrivet med en vertikal snusrand från vardera mungipa. Lars-August hade lätt för att prata för sina varor. När han kom in i stugorna lade han sin låda mitt på golvet och lade sig själv på knä bredvid och började plocka upp. Han underhåll också med mer eller mindre rumsrena historier under sina besök hos kunderna, med huvudet lite på sne och spjuverglimten i ögonen.

Image

Stugan är belägen invid Gerbodavägen c:a 2km från Ryda Bygdegård. Olika motionsspår passerar förbi stugan liksom en bilväg. På tomten finns en uppbyggd grill som går bra att använda. Det finns också ett bra vindskydd och utedass.

Image

Ryda Hembygdsförening