Nu finns Bygdeband som en del av vår hemsida

Hitta foton, berättelser och historik från Runtuna och Lid - bläddra i allt material

Vi har lagt in bilder och texter på alla gårdar med underliggande torp o stugor i Runtuna och Lid var för sig. De kallas här inte socken eller församling utan "DISTRIKT".  Ex sök på "Runtuna distrikt" eller "Lid distrikt" för att komma åt allt det som lagts in.

OBS!! För att se alla platser som lagts in i Runtuna resp. Lid: Gå till sidan "Runtuna distrikt" eller "Lid distrikt". Där finns en karta på höger sida med en massa "pluppar". Ovanför kartan står "Visa platser i lista istället för på karta". Klicka där och alla inlagda platser finns där från A till Ö. Om du klickar på en gård och kommit till den så gör du likadant  klicka på platser - då ser du vilka torp o stugor som finns under gården. Håll dig gärna kvar på detta stället och leta efter olika platser i Runtuna och Lid. Sökrutan till vänster fungerar inte tillfredsställande - man hamnar i hela Sverige. Då måste man där söka under "Navigera".

Det finns också i Runtuna platser med dessa länkar t ex  Runtuna skolor  och  Handelsbodar Runtuna mm. Många minnesberättelser finns  i   Runtunaminnen . På gång att läggas in Föreningar i Runtuna och Idrottsföreningen

Mycket finns att läsa i   Frödings "Runtuna Historia" 1925 som är baserat på prosten Söderbergs Runtunahistoria

I Lid  finns länkar till  Handelsbodar Lid  och Lids kyrkby  .  Länkar finns till Berättelser från Lid

och Lids skolor - foton - handlingar . En länk finns till komministersonen Jerlins dagböcker från Wäringe  se Jerlins arbetsjournal vid Wäringe 1852    Där finns även flera filer på Jerlins anteckningsböcker

Soldattorpen finns i filerna Soldattorpen i Lid och Soldattorpen i Runtuna - klicka på dessa länkar

Eftersom materialet tidigare lagts in i annat program har det nu blivit lite konstigheter med nya programmet. Detta kommer rättas vartefter - ha överseende! En del foton har försvunnit också men på gång att rättas till.

Ibland hänger uppgifter med från hela Sverige då du söker på ett namn och då väljer du "sök bara på plats" eller fyll i detaljerad sökning.

Verkar vara viktigt med stavning av namn på det du söker så försök olika stavningar.

Du kommer till Bygdeband  genom att klicka på länken "Utforska platsen"  längst upp till höger. Där finns även en sökruta där du kan skriva in det du söker. Du får en massa svar men till vänster finns en ruta med "sök i Runtuna-Lids hembygdsförening" och "sök bara på plats".  Du kan också klicka här på länken Runtuna distrikt så kommer du till Runtuna. Där finns listan med alla gårdar-torp-stugor  samt andra intressanta filer när du klickar på "Visa platser i lista istället för på karta " som står över kartan.

I Lid är mycket kvar att läggas in - det kommer vartefter. Jag Anita Sederström, som är redaktör för Bygdeband, jobbar på. Klicka på Lid distrikt   och titta på det som finns.

Om du befinner dig  på Runtuna distrikt och vill söka en gård i Lid så måste du först klicka in dig på Lid distrikt

Vi har registrerat 1244 bilder, 323 textfiler och 321 platser samt ett antal personer. De senare är dock svårare att hitta eftersom programmeringen från Hembygdsförbundet inte är klar ännu.

Gå tillbaka till hem i menyn om du vill läsa mer om våra aktiviteter.

Runtuna-Lids Hembygdsförening

Skapad av: Joe Eklöf (2020-03-31 08:17:21) Kontakta föreningen