Sockenbladet

Runtuna-Lids Sockenblad

Under 1995 började Runtuna-Lids Hembygdsförening producera ett medlemsblad som skickades ut till samtliga medlemmar. Redaktör för detta blad var Barbro Stålheim. De första två åren utkom bladet med tre nummer per år. Då kallades medlemsbladet ”Sockenbladet”.

På sommaren 1998 registrerades medlemsbladet hos Patent- och registreringsverket som ”periodisk skrift”. En sådan skrift är momsbefriad för ideella föreningar och måste utkomma med minst fyra nummer per år. I detta antal ingår även Krönikan de år den utges. Namnet ”Sockenbladet” var redan upptaget varför det ändrades till ”Runtuna-Lids Sockenblad”, vilket godkändes.

Runtuna-Lids Sockenblad  Klicka på ikonen

Som ansvarig utgivare valdes Anita Sederström och denna funktion hade hon till 2018.

Barbro Stålheim slutade som redaktör för medlemsbladet under 2001. Inför utgivningen av nr 3 och 4 detta år tjänstgjorde Inger Gustavsson som rapportör och ansvarige utgivaren Anita som redaktör.

Från och med nr 1 2002 hade Staffan Folke åtagit sig uppgiften som redaktör för Runtuna-Lids Sockenblad. Denna tjänst innehade han till hösten 2007.

Inför nr 6 år 2007 av medlemsbladet trädde Joe Eklöf in som redaktör och har den funktionen än idag. Från och med 2008 utökades antalet sidor (A5-format) till åtta. Från 2018 är han ansvarig utgivare.

Runtuna-Lids Hembygdsförening

Skapad av: (2012-02-25 20:50:02) Kontakta föreningen
Ändrad av: Runtuna-Lids Hembygdsförening (2020-07-07 10:28:22) Kontakta föreningen