Hembygdsföreningen står inför det absolut största renoveringsprojekt någonsin. Finansieringen har nu ordnats genom beslut om finansiering dels genom Landsbygdsprogrammet och dels genom Riksantikvarieämbetet/Länsstyrelsen Skåne (Kultur och miljöenheten). Kostnaden är beräknad till drygt 4,6 Mkr

Renoveringen gäller Häljarps mölla som skadades i samband med att vandaler lyckades utlösa en rötskada på en bärande bjälke under axeln. Bjälken har en belastning på ca 6 ton och är nödvändig att ersätta. Detta skedde sommaren 2018. Nu ska hela kvarnhuset renoveras och även förses med en del andra bärande detaljer. Samtidigt kommer möllan att få en ny axel, nytt tak och nya vingar. Renoveringen börjar nästa år och avslutas 2022 med att vingarna sätts upp och en testkörning genomförs.

Ett villkor för finansieringen har varit att möllans fasad ska få tillbaka det utseende den hade då den senast var i bruk. Då var den klädd med svart papp på tre sidor och faluröd på svanssidan. Föreningen accepterade detta efter beslutet att det är viktigare att bevara möllan än frågan om fasadens utseende.

Frågor kan ställas till Kjell Christensson (kjell.christensson(at)gmail.com tel 070 94 82 200) eller Johan Rietz (johan.rietz.jr (at)gmail.com tel. 070 56 46 200)

Möllan i kvällssol

Rönnebergs Härads Hembygdsförening

Skapad av: Rönnebergs Härads Hembygdsförening (2020-04-26 08:20:32) Kontakta föreningen