I början på sommaren 2019 hade vi fyra flickor (16 - 17 år) på feriepraktik hos oss. Det var Landskrona Stad som erbjöd dessa flickor sommarjobb och vi fick glädjen att ta emot dem. De hade som uppgift att producera en film som visar en rundtur på hembygdsgården och där olika föremål bland våra runt 7 000 registrerade objekt beskrivs.

Avsikten med filmen är att första hand erbjuda personer med rörelsehinder en möjlighet att ta del av vad vi kan erbjuda.  Filmen kommer senare att textas så att även personer med hörselnedsättning får behållning av filmen.

Vi har bedömt det omöjligt att bygga om gården utan stort våld på kulturmiljön för att denna grupp ska få tillgång till alla delar på hembygdsgården. Filmen är inte perfekt men fyller mer än väl sin funktion.

Så nu blev det i stället en film på 22 min som ger en betydligt mer komplett information om hembygdsgården än vad man får om man själv går runt. Vi är fulla av beundran över vad fyra tonårstjejer kan prestera på tre veckor!

Här på hemsidan ligger nu en kortversion av filmen på 4 min. Håll till godo!

Rönnebergs Härads Hembygdsförening

Skapad av: (2019-08-27 22:47:07) Kontakta föreningen
Ändrad av: Rönnebergs Härads Hembygdsförening (2022-02-23 10:41:47) Kontakta föreningen