Våren 2020 fick Hembygdsföreningen en förfrågan från Karin från Danmark om vi kunde hjälpa till att hitta uppgifter om hennes farmors mor som var från Rolfstorp. Marcus började forska och kom fram till att hon härstammade från Skärte. Tidigare i höst träffades vi hos Annette – Karin och hennes man, Marcus, Barbro och Else-Marie som har släktforskat om sin släkt.

Vi pratade om de olika gårdarna i Skärte. Sedan åkte vi ut på sightseeing på de krokiga grusvägarna i Skärtedalen, först till Lille Larsa. Karins farmors mor var född på en gård som låg bredvid. Denna gård flyttades sedan till Goas. Vi fortsatte sedan dit för att titta på gården.

Det blev en trevlig eftermiddag. När Karin åkte fick hon med sig anteckningar om släkten ner till 1700-talet som Else-Marie och Marcus tagit fram

Rolfstorps Hembygdsförening

Skapad av: Maria Ockell (2020-12-09 06:32:55) Kontakta föreningen
Ändrad av: Maria Ockell (2020-12-09 06:32:55) Kontakta föreningen