En midsommarhälsning från styrelsen i Rolfstorps Hembygdsförening.

Jag (ordförande Gert) vill passa på att berätta lite om våran verksamhet i föreningen.
Tyvärr så går det ju inte att genomföra det vi har planerat i vårat årsprogram men vi jobbar en del i det tysta för att vara beredda när vi får träffas igen.
Här kommer en liten berättelse om vad vi jobbar med i styrelsen och vi kan börja på Nordlings Ö som ligger strax nedanför byn. Det blev en ö när kvarnen byggdes för då grävdes en ny fåra till kvarnen och den tillhör Mute . Anette och Markus i styrelsen hjälper till att hålla ordning runt dom gamla husgrunderna och en ny bro är byggd samt gräs är klippt och en del sly är röjt.

Några i styrelsen sköter om blomlådorna och skyltarna som hälsar er välkomna till Rolfstorp.

Kyrkstallarna som ligger öster om byn äger Hembygdsföreningen och där klipps och hålls fint samt att vi har ett museum i källaren på församlingshemmet. Stenvalvsbron och Hovgårdsleden är det Eva som har hållit i tillsammans med en arbetsgrupp där några från hembygdsföreningen varit med och jobbat med det.

Ute i Stenstorp finns en gränssten och den slår Hans gräset runt och snart blir det slåtter i kyrkokullen och då vore det trevligt att se lite nya ansikten som vill lära sig att slå med lie.

Åker vi öster ut så kommer vi till Brännhult och där finns en del Bexells talande stenar som vi ska jobba med att få mer människor intresserade av och det är Gösta den förra ordföranden som lägger ner ett stort arbete med att måla i texten på stenarna. Vidare till Haxered och där finns linbastan som Hembygdsföreningen restaurerade för skulle tro trettio år sedan och där har vi ett brukaravtal med ägarna det ska skrivas ett nytt nu i dagarna och även den platsen ska vi försöka visa för grupper som beställer genom styrelsen. Borta i Åkulla har vi Bockstens mosse och Bockstensmannens fyndplats.

Vi har ju järnvägshistoria och viadukten vid Flähult samt en bit av banvallen som är lätt att komma till och se en del av dom fina stenarbetena som rallarna gjorde. Det finns en del fornminnen på Mute jung där som det stora grustaget finns plus spår efter hålvägar. All denna historien som finns här i Rolfstorp och Åkulla ska ju bevaras till nästa generation och vi som sitter inne med en hel del av detta och är födda här i Rolfstorp börjar ju att bli gamla, så jag vädjar ju till er som både flyttar in i Rolfstorp och ni ungdomar som finns i Rolfstorp kom och bli medlemmar och var med oss i föreningen för ni behövs.

Så ha nu en fin midsommar och välkomna till oss!

Hälsning Styrelsen Rolfstorps Hembygdsförening genom ordförande Gert Gustafsson.

Fler bilder hittar du i Galleriet under menyn

Rolfstorps Hembygdsförening

Skapad av: Maria Ockell (2020-06-17 18:13:08) Kontakta föreningen
Ändrad av: Maria Ockell (2020-06-17 18:53:55) Kontakta föreningen