Om föreningen

VÄLKOMMEN TILL ROGBERGA HEMBYGDSFÖRENINGS  HEMSIDA

Rogberga hembygdsförening är verksam i Tenhult i Jönköpings kommun.

Namnet är som brukligt är knutet till den socken som föreningen är verksam i. Rogberga socken hade i äldre tid sitt centrum i kyrkbyn vid Rogberga kyrka. När järnvägen kom i mitten av 1800-talet började ett samhälle växa upp kring järnvägsstationen och centrum förflyttades till det som så småningom blev Tenhults tätort.

Föreningen bildades 1943. Sedan dess har kontinuerlig dokumentation och återkommande evenemang stått för kärnverksamheten.
Nationaldagsfirande, byavandringar, midsommarfirande, teaterarrangemang, sommarcafé på Hembygdsgården är exempel på detta.

Så småningom byggdes Hembygdsgården som  idag fungerar som föreningens fasta punkt.

Föreningens stadgar kan du läsa här ...

Kanske Du har Dina rötter i Tenhultstrakten?
Kontakten med födelsebygden känns sannolikt mer väsentlig ju äldre man blir.
Rogberga Hembygdsförening vill värna om såväl kunskap om som bevarande av betydande hembygdsmiljöer.
Vill Du stödja vår förening till gagn för oss alla som har Tenhultstrakten som sin hembygd?

Oavsett var du bor är du välkommen som medlem i föreningen.  Anmäl medlemskap här.

Välkomna som medlem!

Mer information om föreningen hittar du med hjälp av underavdelningarna i menyn.

Rogberga Hembygdsförening

Skapad av: (2016-03-28 17:52:21) Kontakta föreningen