Torpgruppen

Historisk forskning om gamla Rödeby med bl a byns torp och gamla gårdar samt underlag till utgiven och planerad litteratur.
Vår förhoppning är att placera in hittade platser och ruiner på karta och med GPS-koordinater.

Släktforskar och Hembygds intresserade.

Hembygdsföreningen söker släktforskare eller hembygdsintresserade som är nyfikna på att forska om vad som hänt runt Rödeby och vilka som bott i de olika gårdarna, torpen och backstugorna.

Vi har en s.k. torpgrupp som har varit vilande sedan en tid på grund av bemannings problem.

Det kommer ofta frågor till oss om vad vi vet om olika platser och personer som var skrivna i Rödeby. Här finns det mycket spännande att jobba med.

Tanken är att beskriva och berätta om koppling till olika kulturmiljöer som finns i vårt hembygdsområde. Förhoppningen är att detta skall kunna utmynna i eventuella skrifter och tänkbara besök i skog och mark.

Mitt intresse för hembygdsforskning fick sig en rejäl skjuts i samband med min släktforskning som jag startade under 1990-talet. Jag har på min fars sida kopplingar till Hökamåla i Rödeby mellan 1685 och fram till 1942 på en och samma gård och då som bönder på Hökamåla.

Under dessa århundraden har min släkt haft ett inflytande på levnadsförhållandena för torpare och tjänstefolk som bebott Hökamåla under denna tidsperiod.

Jag började med att inventera torpen som fanns på Hökamåla och eftersökte vilka som bebott de olika torpen. Inventeringen kom att utvidgas till gårdarna och byarna runt omkring Hökamåla till att jag nu söker information om torp- och kulturmiljöer inom flera geografiska områden i och i närheten av Rödeby socken.

Jag har haft förmånen att få ta del av den torpinformation som Fredrik Karlsson (bild )efterlämnade.

Inom Rödeby Hembygdsförening sprider jag den information som jag skaffar mig i min forskning.

Hembygdsföreningen hoppas att några tycker det kan vara spännande att ingå och vara med och forska om

vår socken från tider innan vår tid.

Det behöver inte vara så att man har kopplingar till Rödeby i släkten.

Som jag skrev ovan så har mitt intresse spårat iväg långt utanför min egen släkt.

Fredrik Karlsson har gett oss ett bra startmaterial att jobba vidare med. Vi har också i föreningen underlag som vi kan jobba med och utveckla sökningen av olika informationer.

Tag gärna kontakt med mig eller någon annan i Hembygdsföreningen så vi kan träffas och jobba fram ett koncept på framtids aktiviteter. Aktiviteter som grundar sig på vad ni vill jobba med och har för önskemål.

Stefan Lundin 0706-340662   [email protected]  Idrottsvägen 7 Rödeby

Rödeby Hembygdsförening