Ågruppen

Vi ser till våra naturstigar i anslutning till Silletorpsån. Rensar ån vår och höst från icke önskvärda föremål som tyvärr får hjälp ned i ån.

Rapport från Å-gruppen

2020 var ett tufft år men eftersom vi haft våra aktiviteter utomhus så har vi kunnat jobbat på i stort sett som vanligt.
Vi har under förra året grusat stigen nedanför Åvägen på den södra leden. Vi löste transportsträckan av grus med en ränna uppifrån Åvägen där gruset tippades till en plats ner i dalen närmare stigen. Det var Göran Karlsson som kom på idén och fixade rännan. Detta underlättade arbetet mycket, eftersom det kortade transportvägen en hel del.

Göran och Calle lastar grus

En ny informationstavla har satts upp vid bunkern. Det är en dikt av Gustav Walles samt en beskrivning av en s.k bunker.

Image

Bunkern i början på den södra leden.

Den långa spången nedanför bunkern har reparerats och den trasiga bänken har lagats.

Image

Bänk före och efter reparationen

Image

Rör har lagts vid vattensjuka områden för att undvika översvämningar på stigen.
Ny spång har anlagts nedanför Åvägen så att man kan gå där även under vintermånaderna.

Arbetslaget i gång med den nya spången nedanför Åvägen.
Inför 2021 har vi bland annat som mål att färdigställa en ny grillplats med bord och bänkar.

Lennart Karlsson

Tidigare Rapport från Ågruppen

Under året har vi jobbat sedan i maj månad under de flesta tisdagar i veckan. Vi började med att slå gräs och röja buskage och sedan köra ut grus på den södra leden. Vi hade denna gång tillgång till en trädgårdstraktor med släp och detta underlättade arbetet betydligt.

ImageImage

Många träd har under året fallit över stigen. Här har vi haft stor hjälp av Gata/Park på kommunen som efter felanmälan från oss relativt snabbt tagit bort dessa.

På den norra leden har vi förlängt och förbättrat spången vid Rotabacken.

Image

Under hösten har vi räfsat och rensat hela leden från löv och grenar. Markrör har också rensats från löv och grus så att vattnet kan rinna igenom för att slippa översvämningar. Vår ambition för 2020 är att bygga om spångarna nedanför bunkern på den södra leden, bättra på med mer grus från pumpstationen och ner mot bron söderut samt förbättra informationstavlorna för den södra leden.

Rödeby Hembygdsförening

Skapad av: Rödeby Hembygdsförening (2012-10-01 19:16:21) Kontakta föreningen