Årets guidesäsong avslutades med en magisk kväll i Riseberga kloster. Än en gång bjöd guidegruppen inom Riseberga Rediviva in till ett program där musik och historiska berättelser varvades i klosterruinen.

Cirka 150 personer hörsammade inbjudan och kom till klostret i skymningen. Först serverades kaffe med Risebergatårta vid bönhuset. Sedan förflyttade sig alla till ruinen av klosterkyrkan. Ett hundratal marschaller lyste upp kvällen.

För musiken stod, som vanligt, Gunnar Hjort med stämningsfull, äldre gitarrmusik, Nunnekören med “andlig” sång och systrarna Lysén bjöd på lite mer profan sång med ackompanjemang.

Risebergas guider, iförda nunnedräkter, berättade om olika delar av klosterlivet. Vi fick bland annat träffa infirmarian (ansvarig för sjukstugan) som berättade om läkeväxter och sjukvård, cellarian (ansvarig för livsmedelsförrådet) som berättade om kosten och mathållningen och yconoman som berättade om den ekonomiska förvaltningen, bland annat donationer.

Abbedissan, som var den högsta ansvariga inom klostret, berättade om sina uppgifter. Vi fick också höra om alla bönestunderna i klostret och det andliga livet under en dag.

Riseberga i facklors sken 2018  Foto: Susanne Karlsson

Riseberga Rediviva