Vårt årsmöte hölls i år i Kyrkans hus i Fjugesta. Cirka 25 personer hade hörsammat inbjudan. Efter årsmötesförhandlingar och kaffe fick vi lyssna till ett mycket intressant föredrag av arkeologen Martin Rundkvist som talade under rubriken ”Järnålderns makthavare i Västernärke”.

Genom att studera kartor, ortnamn och fyndplatser kunde han dra slutsatser om var i Västernärke det har funnits inflytelserika personer under den aktuella perioden. Han konstaterade att Västernärke då var en välmående jordbruksbygd. Trakten vid Riseberga var en plats där makten funnits länge och det var inte konstigt att ett kloster så småningom etablerades just där.

Föredraget gav en mycket fin bakgrund till hur trakten runt Riseberga såg ut innan klostret etablerades.

Riseberga Rediviva

Skapad av: Maria Sundström (2022-03-31 07:30:12) Kontakta föreningen