Den 27 oktober 2021 samlades ett 20-tal personer i Västernärkes hembygdsförenings arkiv i Fjugesta för ett intressant föredrag. Kerstin Löfqvist Åberg, som är styrelseledamot i Riseberga Rediviva, föreläste under rubriken "Från Brigida till Sisla". Kerstin var för dagen iförd en fin medeltidsdräkt.

Vi fick veta mycket om några av de få kvinnor som är kända ur Riseberga klosters historia. Brigida var norsk kungadotter och levde under 1100-talet. Efter flera äktenskap, det sista med den mäktige jarlen Birger Brosa, blev hon till sista nunna i Riseberga.

Den heliga Birgitta placerade två av sina döttrar i klostret, nämligen Katarina och Ingeborg. Katarina giftes bort efter några års uppfostran i klostret medan Ingeborg stannade kvar som nunna. Hon dog ung och blev sedan föremål för en lokal helgonkult.

Kerstin berättade också om abbedissan Ragnhild, som råkade i konflikt med klostret och avslutade sedan med Karin och Sisla, två nunnor som stannade kvar i Riseberga efter det att klostret stängts på 1530-talet. Skriftliga källor visar att de till och med fanns kvar efter branden i klostret 1546. Kerstin avslutade med frågan "vad var det som gjorde att dessa båda nunnor stannade kvar i resterna av klostret? Och vart tog de andra nunnorna vägen när klostret stängdes?"

Riseberga Rediviva

Skapad av: Maria Sundström (2021-10-28 12:31:05) Kontakta föreningen