Som ett samarrangemang med Edsbergs församling inbjöd vi till föredrag den 27 oktober. Undertecknad, som är styrelseledamot i Riseberga Rediviva, berättade under rubriken ”Kloster, kyrka och säteri”.

Sedan en tid tillbaka forskar jag om Edsbergs kyrka med syftet att ge ut en bok. Under detta arbete har jag sett att det funnits många samband mellan kyrkan och Riseberga under årens lopp och det var det som föredraget handlade om.

Redan under klostertiden fanns ett nära samband då nunnorna i klostret delade präst med sockenkyrkan. De hade också rätt att ta upp tionde i Edsbergs socken.

Efter det att klostret lagts ner blev Riseberga säteri och de olika adelspersoner som ägde gården hade på olika sätt inflytande över kyrkan och skänkte gåvor dit. I föredraget visade jag bilder på några av dessa föremål.

Föredraget hölls i Edsbergs församlingshem och samlade 44 personer. Edsbergs syförening serverade kaffe.

Text: Maria Sundström
Foto: Göran Sundström