En vacker morgon den 27 april 2019 for Mullhyttans Buss med 27 resenärer från föreningarna Riseberga Rediviva och Arkeologi och historia i Örebro mot Vreta Kloster.

Där togs vi om hand av guiderna Märta och Arne Karlsson som berättade om Vreta kyrka och om de intilliggande resterna av klostret. Enligt vad vi tror oss veta är Vreta Risebergas moderkloster.

Färden fortsatte sedan mot Linköping, där lunchen intogs. Tyvärr fick vi vänta ca 30 minuter innan vi blev serverade vår fish & chips /vegetarisk planka. Förseningen innebar att vi inte hann med det planerade besöket i Domkyrkan utan fick gå direkt till Linköpings Slotts- och Domkyrkomuseum, där Christel Storm tog emot oss med öppna armar. Hon är ansvarig för detta museum och därmed bjöd hon på lite extra, som t ex att hinka upp vatten från en 12,5 m djup brunn med anor från 1200-talet, som var belägen i dåtidens fängelsehålor. Vattnet smakade kallt och bra.

Christel har ju tidigare arbetat på Örebro läns museum och det var flera av resenärerna som kände igen henne från den tiden.  Hon är en mycket entusiastisk guide och vi fick oss en riktig historielektion.

Tiden går fort när man har roligt och vi hade nog kunnat stanna ännu längre i museet än vi gjorde men eftersom eftermiddagsfika hägrade, begav sig bussen hemåt med stopp på Kaffeteriet i Borensberg.

Förhoppningsvis gjorde dessa studiebesök i Vreta och Linköping oss intresserade av att vid senare tillfälle återkomma på egna besök.

Bilderna visar:
1) I Vreta togs vi om hand av guiden Märta Karlsson
2) Resenärerna från Riseberga Rediviva och Arkeologi & Historia samlade tillsammans med Christel Storm (i vit blus lite till höger) vid Linköpings slott
3) Den 12,5 meter djupa brunnen vid Linköpings slott. Vi fick provsmaka brunnsvattnet!

Text & foto: Wivianne Högman

Riseberga Rediviva