Visningar

Vill du veta mer om Riseberga kloster? Sommartid erbjuder vi allmänna visningar en gång i veckan. Det finns också alltid möjlighet att boka en egen visning för grupper.

Allmänna visningar av Riseberga klosterområde under sommaren 2024:
Varje onsdag under perioden 26/6 – 28/8 kl. 18.00
Ingen föranmälan behövs. Avgift: 50 kr per vuxen. Barn under 16 år gratis.

Under övriga tider går det bra att boka en visning för större eller mindre sällskap, skolklasser eller föreningar. Kontakta Wivianne Högman, tel: 070-6579194 eller e-post: [email protected].

Kostnad: 50 kr per person (minimum 500 kr och maximum 1000 kr per grupp).
Barn/ungdomar under 16 år gratis.

För samtliga visningar gäller att vi samlas vid parkeringen och går sedan cirka en timmas tur i området. Guiden visar klosterlämningarna och berättar om klostrets historia.

Terrängen är lätt kuperad, men avstånden är korta. Området är inte handikappanpassat.

Kontaktperson & bokning: Wivianne Högman, tel: 070-6579194 eller e-post: [email protected].

Varmt välkomna till Riseberga kloster!

Image

Bilden ovan visar gruppen av guider inom Riseberga Rediviva. Från vänster: Elisabeth Berg, Kajsa Henricson, Gunilla Pihlblad, Wivianne Högman och Kerstin Löfqvist Åberg. På visningarna möter du dem oftast i nunnedräkt. Foto: Göran Sundström 2021. I gruppen ingår numera även Lars-Erik Gustavsson.

Visningar för barn och unga:
Vi erbjuder särskilda visningar för barn och ungdomar i grupp. Passar till exempel för skolklasser. Två utklädda nunnor berättar om klostrets historia på ett lättförståeligt sätt. Läs mer i vårt informationsblad.

Guidning av skolklass vid Riseberga kloster. Foto: Wivianne Högman

Teckenspråkiga visningar:

Vi erbjuder även visningar av klosterområdet på teckenspråk. Kostnaden är den samma som ovan.
Öppna teckenspråkiga visningar erbjuds under sommaren 2024 den 20/7 och 3/8 kl. 11.00. Ingen föranmälan behövs.

För frågor och bokning av teckenspråkig visning kontakta Agneta Wisser: telefon 0730 398 804, epost [email protected], Instagram: diakonneta. Eller ring Annette Wisser Boman på 0705 29 65 59.

Image

Våra teckenspråkiga guider vid Riseberga. Från vänster Agneta Wisser, Frida Karlinen och Annette Wisser Boman. Foto: Thomas Hedberg.

Riseberga Rediviva

Skapad av: Maria Sundström (2018-05-03 13:04:37) Kontakta föreningen