Dalskåpsmuseet, Ollas Olles gård och mejeriet, Övre Gärdsjö

Dalskåpsmuseets ordinarie visningar har stängt för säsongen.

För bokning av  specialvisningar utanför ordinarie öppettider, för att hyra lokaler eller ordna olika aktiviteter på Ollas Olles gård eller mejeriet, kontakta föreståndaren
Mats Peres, telefon 073-053 76 41 eller via e-post.

Genom donationer, gåvor och anslag kunde föreningen i mitten av 1990-talet köpa och renovera Ollas Olles gård i Övre Gärdsjö. Där hade fram till 1972 fiolspelmannen Ollas Olof Jonsson bott, tidvis tillsammans med sin kvinna Sari.
Nu är gården och dess miljö (bostadshus, bagarstuga och uthuslänga) återskapad till tiden kring sekelskiftet 1800/1900 och besökare kan här uppleva hur det var att bo och arbeta för mer än hundra år sedan.

Granne med Ollas Olle ligger Gärdsjö gamla mejeri. Mejeriet byggdes 1894 men var i bruk som sådant endast till 1902.
I mejeriet fanns goda förutsättningar att komplettera Ollas Olles gård med moderna hygienutrymmen, en samlingssal och andra faciliteter som skapade den helhet som blivit populär och uppskattad för olika former av "events".

Viktigast i mejeribyggnaden är dock bottenplanets Dalskåpsmuseum.
Invigt 2003 finns här Hembygdsföreningens unika samling av rosmålade skåp av olika slag, klockfodral, kistor, timplådor, stolar, vaggor
och andra målade träföremål.
Allt visas i ett modernt museum som även visar metoder, verktyg och material.

Karta till Övre Gärdsjö

Rättviks Hembygdsförening