Byböcker i Rättviks socken

De flesta hembygdsföreningar har omfattande arkiv med bild- och kartsamlingar, lantmäterihandlingar mm. Så icke i Rättvik. Denna del av hembygdsarbetet sköts ute i byarna av jordägarföreningarna (arvtagarna till bystämmorna) eller bystugeföreningarna.

Många byar har  eller har haft bydokumentationsgrupper som publicerat sina resultat i byböcker av varierande inriktning och omfattning.
Böckerna kan vara svåra att få tag på och för en utomstående kan det även vara svårt att veta om boken överhuvud taget finns.
Klickar du på länken nedan får du fram en lista över de flesta utgivna byböckerna och uppgifter om var du kan köpa dem.
Om du i listan saknar någon bok som du vet finns, kan det ofta löna sig att söka boken på Rättviks bibliotek eller antikvariskt.

Klicka här: Byböcker juli 2020.pdf

Rättviks Hembygdsförening