Om oss

Gammelgården, Dalskåpsmuseet, Ollas Olle, Kafé Nyfiket, konserter, temaonsdagar, studiecirklar, rättviksdräkten, rättviksmålet, böcker, utflykter, Rättvikskrus, midsommar. Ett axplock av vad vi kan erbjuda. Välkommen att gå vidare i vår hemsida för att lära mer, vidga vyerna eller bara få reda på något speciellt!

Rättviks Hembygdsförening är en av Rättviks kommuns äldsta föreningar (grundad 1909 eller 1916; därom tvista de lärde) med f.n. c.a 600 medlemmar.
På våra två museigårdar, Gammelgården och Ollas Olles gård med Mejeriet och dalskåpsmuseet, visar vi viktiga delar av bygdens kulturarv, allt från byggnader till dalmålningar, skåp och miljöer och allehanda föremål från det gamla bondesamhället, inklusive en unik dräktsamling.
En viktig del av vårt kulturarbete är vår årsskrift Rättvikskrus som i mer än 40 år spridit kunskap om Rättviks kulturarv i vidaste bemärkelse och som är en omistlig kontaktpunkt för många rättvikare i förskingringen.

Våra gårdar är sommartid viktiga besöksmål, både för rättvikare och turister och framförallt Gammelgården med sitt sommarkafé och dess olika arrangemang har, midsommarfirandet oräknat, tusentals besökare.

Vi driver studiecirklar, själva eller i samverkan med andra föreningar, i bl a rättviksmålet, sockenhistoria och om rättviksdräkten.
Sommartid kan du delta i våra temakvällar på onsdagarna och följa med på utflykter till kultur- och naturhistoriskt intressanta platser eller varför inte delta i vår trädgårdsgrupps arbete med att bevara traditionella grönsaker, rotfrukter och andra köksväxter.

Vill du aktivt delta i föreningsarbetet på något sätt, är du mer än välkommen. Skicka ett mejl där du talar om vad du kan och vill eller anmäl dig bara förutsättningslöst. Vilket som är du varmt välkommen!

Ytterligare information om föreningen finner du på sidan Medlemsinformation.