Om oss

Vi är en förening i en levande landsbygd som arrangerar en rad olika aktiviteter under året.

Släktforskning och studiecirkel

Vi har återkommande släktforskningsträffar där både nybörjare och de som släktforskat ett tag kan vara med. Det har vi vinter-vår och höst under ledning av Maj-Lis Lundblad.

Vår studiecirkel har hittills handlat om bygdens militära historia och soldattorpen i bygden. Vi har skrivit om torpens och de indelta soldaternas historia på hemsidan, se flikarna "Rasbokils militära historik" och "Soldattorp", samt satt upp informationsskyltar vid de nio soldattorp som funnits i Rasbokil. Vi har också skrivit om Rasbo kompanis chefsboställe med kompaniets trossbod, pipare- och trumslagarbostället i Tibble och kompletterat informationen på hemsidan. Under 2024 fortsätter vi med att samla information om de rusthåll med ryttartorp som funnits i Rasbokil under Norra Upplands skvadron av Livregementet till häst. Då kommer vi också att göra skyltar till dessa platser och fylla på med information på hemsidan.

Kom med i våra studiecirklar och lär dig om bygdens och din egen släkts historia, vi har mycket trevligt på våra träffar! Information om när vi sätter igång hittar du på denna hemsida.

By-vandring

Har vi varje år i maj, där vi besöker olika delar av Rasbokilsbygden och tar fram uppgifter om vad som hänt i byarna, både gammalt och nytt.

Nationaldagsfirande

Har vi varje år tillsammans med Bygdegårdsföreningen och församlingen. Vi delar ut ett silversmycke med Rasbokils klockstapel på till varje barn som fötts föregående år i Rasbokils församling (distrikt). Lek och tävlingar i samband med firandet.

Midsommarfirande

Har vi tillsammans med Bygdegårdsföreningen. Vi börjar dagen före midsommarafton med att ställa i ordning och klä midsommarstången. På midsommarafton är det resning av midsommarstången, dans runt denna och olika aktiviteter såsom spikslagning, pilkastning, luftgevärsskytte, chokladhjul samt servering av olika sorters fika med tillbehör och varmkorv.

Sommarcafé

En söndagseftermiddag i juli 2022 anordnade vi för första gången ett sommarcafé, detta gjorde vi även i juli 2023, så nu är det en tradition! Detta är ett bra tillfälle för mötas över en god fika med hembakt bröd, en trevlig samvaro i våra fina omgivningar och en möjlighet att besöka vårt museum för alla intresserade. Vi ser gärna att sommargäster i bygden tar chansen att få träffas under trevliga former. Vi fortsätter med denna nya tradition i år och kanske även vid fler tillfällen, håll utkik på sociala medier och anslagstavlor!

Hembygdsdag

Denna arrangeras i augusti i samband med Rasbo kulturvecka. Dagen brukar inledas med föredrag och därefter lättare förtäring och tipspromenad, allt under trevlig samvaro med Rasbokilsbor och gäster från alla håll. Varje år har vi något tema som vi presenterar, det har varit allt ifrån tröskning, kolningsarbete, spåntillverkning, soldattorp, gärdsgårdsresning, hemvärnet och företagsamhet i Rasbokil.

Lilljul

Firar vi i december med en jultallrik och julstämning i vår fina hembygdsgård.

Adventsfika och julmarknad

En ganska ny aktivitet är fika i Hembygdsgården under lördagen före andra advent, samordnat med en julmarknad som arrangeras av Centerkvinnorna i Rasbokil. 2023 var det tredje gången vi arrangerat detta, så nu är det en årlig tradition!