Ramundeboda kyrka

"Tivedskungen" och brukspatronen Anton von Boij var den som stod bakom uppförandet av det förnämliga lilla träbarocktemplet åren 1686 - 1688 på den ursprungliga platsen vid Bodarnesjön. Anton von Boij var en mycket förmögen man under sin glans dagar och kunde kosta på sin kyrka en förnämlig inredning och utsmyckning. Kyrkan är en centralkyrka med fyra lika långa korsarmar, som sedan i sin tur är avfasade, varför kyrkan är åttakantig.

Kyrkorummet tillbyggdes år 1801 med vapenhus och ny sakristia, varigenom den gamla grundformen ändrades något. De liggande stockarna i väggarna är på utsidan klädda med spån och på insidan är de brädfodrade. Det konstfullt utformade taket är liksom väggarna klätt med svarttjärat spån.

När samhället Laxå växte upp utmed västra stambanan under senare delen av 1800-talet, fick de flesta av församlingsborna lång väg till sin kyrka, som låg ända nere vid västergötagränsen. Därför uppstod tanken på att kyrkan skulle flyttas in till det nya samhället. Så skedde också åren 1898 - 1899 och alltsedan dess har kyrkan sin plats "mitt i byn" på den gamla Stenholmen nära järnvägsstationen.

Ramundeboda-Laxå Hembygdsförening

Skapad av: Ramundeboda-Laxå Hembygdsförening (2016-01-27 14:35:11) Kontakta föreningen
Ändrad av: Ramundeboda-Laxå Hembygdsförening (2016-02-01 18:40:51) Kontakta föreningen