Stenbron vid Borasjön

Den gamla Tivägen, som sedan urminnes tider varit ett av vårt lands viktigaste trafikstråk, gick fram tätt vid Borasjöns norra strand. Där, mitt på Tiveden, låg det sägenomsusade Ramundeboda. Både i sörmlandslagen och i Magnus Erikssons landslag anges Ramundeboda som anhalt för konungarnas Eriksgata. Den nuvarande sträckningen av E20 byggdes på 1930-talet och då byggdes en ny bro över Sågdammen norr om Backgården. Men man kan fortfarande se resterna av den vackra gamla stenbron vid en av Sveriges populäraste och vackraste rastplatser.

Ramundeboda-Laxå Hembygdsförening

Skapad av: Ramundeboda-Laxå Hembygdsförening (2017-10-15 11:31:23) Kontakta föreningen
Ändrad av: Ramundeboda-Laxå Hembygdsförening (2017-10-29 19:06:48) Kontakta föreningen