120 000 möter våren med en hembygdsförening

På måndag ordnas det valborgsfirande vid många av landets hembygdsföreningar. Varje år firar runt 120 000 personer valborg med hembygdsföreningar på cirka 500 platser i landet.

– Vi vill göra kulturarvet tillgängligt för alla och skapa mötesplatser där alla kan känna sig välkomna, säger Jan Nordwall.

Traditionen att fira valborg har sitt ursprung i förkristna vårfester. I kristen tradition smälte dessa vårfester samman med en minnesdag över den heliga Valborg, ett helgon som gravsattes den 1 maj. De eldar man tänder på valborgsmässoafton ska enligt folktro skrämma bort häxor och andra övernaturliga krafter.

Jan Nordwall, generalsekreterare för Sveriges Hembygdsförbund, 070-794 91 24, [email protected]

Bilder på Valborgsfirande:
www.hembygd.se/press/pressbilder

Därför firar vi valborg
Valborg är en mycket gammal högtid som kom till Sverige från Tyskland någon gång under medeltiden. Den anses ha sitt ursprung i förkristna vårfester. I kristen tradition smälte dessa vårfester samman med en minnesdag över den heliga Valborg, ett tyskt helgon som gravsattes den 1 maj. De eldar man tänder på valborgsmässoafton ska enligt folktro skrämma bort häxor och andra övernaturliga krafter. Men elden har också använts för att skrämma bort vargar och andra vilda djur när man släppte ut boskapen på bete. Man brukade slå på trummor, skjuta, skrika och slå på grytlock för att skrämmas. Redan tidigt i vår historia har valborg varit en fest som särskilt har lockat ungdomar och på många orter finns särskilda studenttraditioner som hör till valborg.
Sveriges Hembygdsförbund är riksorganisation för 26 regionala hembygdsförbund och cirka 2 050 lokala föreningar. Hembygdsrörelsen har sammanlagt över 450 000 medlemmar. Läs mer om oss på www.hembygd.se eller besök vår webbplats www.bygdeband.se med lokalhistoriskt material från hela Sverige.