”Synd och skam” i hembygdsarkiven på lördag

På lördagen är det Arkivens dag, i år med temat ”Synd och skam”. Många av landets hembygdsföreningar öppnar då sina arkiv för allmänheten, som får möjlighet att ta del av ögonvittnesskildringar och berättelser, både från de som bröt mot och de som försökte upprätthålla dåtidens normer.

– Alla är välkomna att ta del av hembygdsföreningarnas visningar, utställningar och föredrag i samband med Arkivens dag. Det är viktigt att arkivens rika innehåll görs tillgängliga för alla som är intresserade av den lokala historien, säger Jan Nordwall, generalsekreterare för Sveriges Hembygdsförbund.

Sveriges hembygdsförbunds statistik visar att landets 2 050 hembygdsföreningar bidrar till Sveriges historia med bland annat över 8 miljoner bilder och ett mer än 2,5 mil långt arkiv. Det är bland annat bröllops-, och klassfotografier, bilder på miljöer som förändrats eller försvunnit, berättelser, dokument, kartor och annat historiskt material.

– Arkiven förändras i takt med att lokalsamhället utvecklas. Den som vill bidra med bilder eller annat material som speglar såväl historien som samtiden kan vända sig direkt till någon av landets 2 000 hembygdsföreningar, säger Jan Nordwall.

Arkivens dag är ett årligt arrangemang då bland annat museum, släktforskare och hembygdsföreningar bjuder in allmänheten för att visa upp sina arkiv. Bakom Arkivens dag står organisationen Svenska arkiv i samverkan för synlighet, som består av landets arkivorganisationer.

Kontakta en hembygdsförening:
www.hembygd.se

Hitta hembygdsföreningar som har aktivitet på Arkivens dag
www.hembygd.se/aktiviteter
www.arkivensdag.nu/arrangemang

Jan Nordwall, generalsekreterare, 070-794 91 24, [email protected]

Sveriges Hembygdsförbund samlar en av Sveriges största folkrörelser med drygt 2 000 föreningar och 450 000 medlemmar. Hembygdsrörelsen spelar en viktig roll både för den lokala identiteten och för utveckling av lokalsamhället.